• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2022.tde-09012023-121659
Document
Auteur
Nom complet
Cristina Manuela Ricardo do Espírito Santo
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2022
Directeur
Jury
Bastos, Maria Helena Franco de Araujo (Président)
Albuquerque, Iara Cerqueira Linhares de
Martins, Giancarlo
Titre en portugais
Curadorias de artista: escuta e narrativas sobre contaminações e modos de fazer
Mots-clés en portugais
Curadoria
Dança
Entrevistas
Escuta
Processos de criação artística
Resumé en portugais
A proposta desta pesquisa é investigar, a partir de entrevistas com as artistas Adriana Grechi e Claudia Müller, os procedimentos que as práticas artísticas ativam no campo da curadoria em dança, quando o/a artista é curador/a. Trata-se de perceber os processos de contaminações e experimentar como o método das entrevistas e da escuta podem evidenciar as singularidades do pensamento e das práticas curatoriais de artistas (que são curadoras) e que singularidades são essas; a partir das questões que movem a pesquisa: quando um/a artista é curador/a ele/a aciona nesse campo os procedimentos de um determinado fazer/pensamento artístico? É possível identificar nessas curadorias os modos de organização de cada artista nas suas singularidades? O que cada artista- curador/a pensa sobre suas práticas curatoriais? Como faz? O que faz? Como aporte teórico, os principais balizadores deste estudo estão diretamente relacionados com os estudos de Alessandro Portelli (2010, 2016, 2017), Antonio Negri (2019), Cecília Almeida Salles (2021), Christine Greiner (2005, 2010, 2017, 2019), Christian Dunker & Claudio Thebas (2019), Helena Bastos (2017, 2020), Helena Katz (2001, 2005) e Ricardo Basbaum (2013).
Titre en anglais
Artist's curating: listening and narratives about contamination and ways of doing
Mots-clés en anglais
Artistic creation processes
Curatorship
Dance
Interviews
Listening
Resumé en anglais
The purpose of this research is to investigate, from interviews with the artists Adriana Grechi and Claudia Müller, the procedures that artistic practices activate in the field of curatorship in dance, when the artist is curator. The aim is to perceive the processes of contamination and experiment with how the method of interviews and listening can highlight the singularities of the curatorial thought and practices of artists (who are curators) and what singularities these are, from the questions that guide the research: when an artist is a curator, does she/he trigger in this field the procedures of a particular artistic doing/thought? Is it possible to identify in these curating the modes of organization of each artist in her/his singularities? What does each artist-curator think about her/his curatorial practices? How does she/he do what she/he does? What does she/he do? As a theoretical contribution, the main references of this study are directly related to the studies of Alessandro Portelli (2010, 2016, 2017), Antonio Negri (2019), Cecilia Almeida Salles (2021), Christine Greiner (2005, 2010, 2017, 2019), Christian Dunker & Claudio Thebas (2019), Helena Bastos (2017, 2020), Helena Katz (2001, 2005) and Ricardo Basbaum (2013).
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-01-10
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.