• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2023.tde-02042024-122456
Document
Auteur
Nom complet
Olga Rodrigues Fernandez
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Santos, Sérgio Ricardo de Carvalho (Président)
Mayor, Mariana França Soutto
Moraes, Felipe Augusto de
Simões, Cibele Forjaz
Xavier, Ismail Norberto
Titre en portugais
O trabalho teatral no cinema de Leon Hirszman
Mots-clés en portugais
Cinema moderno brasileiro
Cinema novo
Teatro de arena
Teatro moderno brasileiro
Resumé en portugais
Esta tese investiga os fundamentos teatrais do trabalho cinematográfico de Leon Hirszman (1937-1987). Com abordagem multifocal, o trabalho realiza a análise imanente de S. Bernardo (1972), e descreve procedimentos artísticos compartilhados com o campo teatral, no contexto das ideias e das produções nos campos do teatro e do cinema na virada dos anos 60 para os anos 70, com ênfase nos advindos da presença de Brecht. São contempladas as hibridizações de épico, lírico e dramático empreendidas na direção de Leon, com ênfase na teatralidade que se funda numa expressão singular da tragicidade. O Processo criativo da realização da encenação fílmica de Leon é contemplado tanto em sua gênese, com o trabalho de dramaturgia empreendido pelo próprio cineasta, como em relação ao ambiente de convívio em seus modos e meios de produção, com ênfase na direção de atores, sempre no centro da cena de Hirszman.
Titre en anglais
Theatrical work in Leon Hirszmans cinema.
Mots-clés en anglais
Arena theater
Brazilian modern theater
Modern Brazilian cinema
New cinema
Resumé en anglais
This thesis investigates the theatrical foundations of the cinematographic work of Leon Hirszman (1937-1987). With a multifocal approach, the work carries out the immanent analysis of S. Bernardo (1972), and describes artistic procedures shared with the theatrical field, in the context of ideas and productions in the fields of theater and cinema at the turn of the 1960s. 70, arising from the presence of Brecht. The hybridizations of epic, lyrical and dramatic undertaken in Leon's direction are contemplated, with an emphasis on theatricality that is based on a singular expression of tragicity. The creative process of creating Leon's film production is considered both in its genesis, with the dramaturgy work undertaken by the filmmaker himself, and in relation to the convivial environment in his modes and means of production, with emphasis on the direction of actors, always at the center of Hirszman's scene.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2024-04-02
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.