• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.27.2010.tde-01122010-095804
Document
Author
Full name
Vera Cecilia Achatkin
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Vendramini, José Eduardo (President)
Coutinho, Eduardo Tessari
Koudela, Ingrid Dormien
Quilici, Cassiano Sydow
Santos, Marcos Ferreira dos
Title in Portuguese
O teatro-esporte de Keith Johnstone: o ator, a criação e o público
Keywords in Portuguese
Ator
Espontaneidade
Improvisação
Jogo
Público
Abstract in Portuguese
A matéria de que trata esta tese é a discussão do espetáculo Teatro-Esporte (tradução artística do método de improvisação teatral criado por Keith Johnstone) e suas contribuições para o trabalho do ator e para a formação de e do público de teatro. Este trabalho (desenvolvido por meio da discussão de situações reais, vivenciadas em treinamentos e apresentações do espetáculo) examina questões pertinentes ao processo de criação teatral, vistas sob a ótica dos fundamentos do referido método de improvisação, e como estes se materializam no espetáculo e em sua relação com o público. A partir desta análise, torna-se possível considerar a aplicação das ideias de Keith Johnstone como um caminho, tanto para o trabalho do ator na criação de cenas, personagens e narrativas, quanto para a construção do espetáculo, uma experiência teatral viva, na qual a imaginação e a espontaneidade ocupam lugar de destaque, enquanto uma pedagogia do espectador.
Title in English
O teatro-esporte de Keith Johnstone: o ator, a criação e o público
Keywords in English
Actor
Audience
Game
Improvisation
Spontaneity
Abstract in English
The subject matter of this thesis is the discussion of spectacle Theatresports (artistic rendering of the method of theatrical improvisation created by Keith Johnstone) and their contributions to the actors work as well as the formation to and of a theater audience. This work (developed through discussion of real situations that are experienced in training and presentations of the show) examines the issues that are pertinent to the process of theatrical creation, from the perspective of the grounds of the above mentioned method of improvisation and how they materialize in the show and their relationship to the audience. From this analysis, it becomes possible to consider the application of Keith Johnstones ideas as a way to both the work of the actor in creating scenes, characters and narratives as well as a construction of a spectacle, a lively theatrical experience in which imagination and spontaneity occupy a prominent position as a spectators pedagogy.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
1663030.pdf (1.13 Mbytes)
Publishing Date
2011-02-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.