• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2023.tde-28062023-134922
Document
Author
Full name
Jussara da Silva Rosa Tavares
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Pupo, Maria Lúcia de Souza Barros (President)
Concilio, Vicente
Costas, Ana Maria Rodriguez
Marques, Isabel Maria Meirelles de Azevedo
Viganó, Suzana Schmidt
Title in Portuguese
Saberes dançantes no PIBID/UFS: entre formação, experiência artístico-pedagógica, pesquisa e narrativas
Keywords in Portuguese
Dança
Formação de professores
PIBID
Processos artísticos pedagógicos
Abstract in Portuguese
A tese versa sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) enquanto política pública de fortalecimento das licenciaturas, focalizando o subprojeto Dança vinculado ao PIBID da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Para isso, este estudo busca refletir sobre memórias e inquietações que emergiram no fazer artístico pedagógico das pessoas participantes do PIBID/Dança/UFS. Assim, esta pesquisa centra-se na formação de professoras e professores de Dança no referido programa, com o intuito de compreender se estes têm contribuído para a legitimação desse profissional. O objetivo é refletir sobre a política pública de incentivo à docência na formação inicial através do PIBID e problematizar as ações desenvolvidas no subprojeto do PIBID/Dança/UFS, buscando revelar os sentidos atribuídos ao mesmo pelas pessoas estudantes participantes do programa. A pergunta central é: quais sentidos são atribuídos aos processos artístico-pedagógicos em Dança vivenciados pelas pessoas estudantes envolvidos no PIBID/Dança/UFS? O período de análise das ações desenvolvidas foi de 2013 a 2018 quando estive como coordenadora de área desse subprojeto. Para o desenvolvimento da pesquisa, buscou-se realizar um levantamento dos documentos oficiais sobre o PIBID e dos relatórios institucionais das IES; das publicações em anais, revistas, livros e bancos de dissertações e teses; e de relatos de experiências das ações desenvolvidas pelos subprojetos de Artes do PIBID com foco no ensino de Dança. Para a especificidade do subprojeto do PIBID/Dança/UFS, o estudo (auto)biográfico norteou a pesquisa, constituído por histórias de vidas documentadas por relatos orais, autobiografias, diários, memórias, entrevistas, fotografias, vídeos e cartas para compor as narrativas reflexivas sobre os fazeres das pessoas pibidianas participantes da ação. O ato de biografar resistências e pertencimentos como estratégia de investigação, deu-se no campo da experiência, da vivência do ato artístico pedagógico. Assim sendo, a pesquisa revela que há uma vasta produção acadêmica sobre este programa, evidenciando a aproximação entre universidade e escola, e a gradativa diminuição da dicotomia teoria e prática, fortalecendo a docência por meio de práticas colaborativas e de um fazer artístico pedagógico que acontece na experiência.
Title in English
Dancing knowledge at PIBID/UFS: between training, artistic-pedagogical experience, research and narratives
Keywords in English
Artistic-pedagogical process
Dance
PIBID
Teacher formation
Abstract in English
The thesis deals about the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) as a public policy to strengthen teaching degrees, focusing on the Dance subproject linked to PIBID at the University Federal of Sergipe (UFS). For this, the study seeks to reflect on memories and restlessness that emerged in the pedagogical artistic of people participating in PIBID/Dança/UFS. This research focuses on the dance teacher formation in this program, with the aim of understanding the contribution to the legitimacy of this professional. The objective is to reflect on the public policy to encourage teaching in initial training through PIBID and to problematize the actions developed in the PIBID/Dança/UFS subproject, seeking to reveal the meanings attributed to it by the students participating in the program. The central question is: what meanings are attributed to artistic-pedagogical processes in Dance experienced by students involved in PIBID/Dança/UFS? The period of analysis of the actions developed was from 2013 to 2018 when I was the coordinator of this subproject. For the development of the research, a survey was done in official documents on the PIBID and the institutional reports of the IES; publications in annals, magazines, books and databases of dissertations and theses; and reports of experiences of actions developed by PIBID's Arts subprojects with a focus on teaching Dance. For the specificity of the PIBID/Dança/UFS subproject, the (auto)biographical study guided the research, consisting of life stories documented by oral reports, autobiographies, diaries, memories, interviews, photographs, videos and letters to compose the reflective narratives about the actions of the people participating in the action. The act of biographing resistances and belongings as an investigation strategy took place in the field of experience, of experiencing the pedagogical artistic act. Therefore, the research reveals that there is a vast academic production on this program, evidencing the approximation between university and school, and the gradual decrease of the theory and practice dichotomy, strengthening teaching through collaborative practices and a pedagogical artistic work that happens in experience.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-06-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.