• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2018.tde-26122018-150853
Document
Author
Full name
Silvia de Paula e Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Coutinho, Eduardo Tessari (President)
Mattar, Sumaya
Sanches, Emilia Maria Bezerra Cipriano Castro
Title in Portuguese
Texto Brincado: O Jogo como Movimento de Construção da Aprendizagem Significativa do Ator em Formação
Keywords in Portuguese
Instrumentos de Condução
Jogo e Ludicidade
Texto e Registro
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa nasce na vontade de sistematizar uma experiência com o jogo teatral e suas variações, em função da prática teatral no trabalho de formação de atores iniciantes. O percurso se dá no encontro da necessidade de explorar o processo de criação e a apropriação do texto dramático em seu primeiro contato com a obra. Proponho articular os instrumentos de condução do trabalho a partir do foco na "espontaneidade" como potência para a mobilização do instante da criação cênica. No universo do lúdico, investiguei o sentido e a veracidade da potência do jogo teatral no processo de criação e na relação outra do ator com o texto dramático, analisando as possibilidades positivas e negativas da experiência vivida. Assim, monta-se uma prática reflexiva que mantém ativo o impulso advindo da efemeridade da espontaneidade, a força da imaginação e como tudo se relaciona no processo de criação do ator iniciante.
Title in English
-
Keywords in English
direction ways
Drama scene
inscription
playfulness
topic
Abstract in English
This search is born from the need of a development action by the drama scene at the beginners performers shaping. There is an indispensable link between the creation process improvement and the drama topic preparation at the prime rehearsal. However, in my point of view, it is important to manage direction ways of the labor by the individual natural gifts to act powerfully at the play. Inside the playful universe I found out the real sense of this theater power reconnaissance at the creation process and the characters link with the drama topic. The real experience showed me results with advantages and disadvantages. From now on, I create an analysis habit to encourage an action belonging to the natural ephemerality, the creativity and how everything is attached to the beginner performer creation process.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-12-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.