• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2020.tde-25022021-102455
Document
Auteur
Nom complet
Ismar André Smith Rachmann
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2019
Directeur
Jury
Lopes, Elisabeth Silva (Président)
Bonfitto Junior, Matteo
Machado, Vinicius Torres
Titre en portugais
A energia no trabalho do ator: dos chakras à criação cênica
Mots-clés en portugais
Chakras
Energia
Jurij Alschitz
Meditação ativa
Yoga
Resumé en portugais
Como o estudo da energia no teatro pode potencializar e ampliar o repertório do ator? A pesquisa, que busca apresentar reflexões e possibilidades de práticas cênicas voltadas para a formação contínua do intérprete, é desenvolvida a partir da análise de minhas experiências diretas com o diretor russo Jurij Alschitz - que considera energia como linguagem de cena - pesquisa bibliográfica, bem como análise de minha prática artístico-pedagógica. Sendo Alschitz um herdeiro de certa escola russa iniciada por Stanislávski, busco entender a filiação do termo energia no Sistema, tecendo relações com as inspirações que Stanislávski tomou do yoga. Proponho ainda cruzamentos entre as ideias desta escola russa e minha prática artístico-pedagógica, especialmente na investigação do uso das meditações ativas criadas pelo indiano Osho como contribuição ao treinamento energético do ator. E, posteriormente, caminhos para a utilização dos chakras na ampliação de repertório do artista cênico no trabalho com a palavra. Por suas ideias, referências e tema, a pesquisa insere-se em outros esforços de entrelaçamento de desenvolvimento artístico e humano na prática teatral.
Titre en anglais
The energy in the actor's work: from the chakras to the scenic creation
Mots-clés en anglais
Active Meditation
Chakras
Energy
Jurij Alschitz
Yoga
Resumé en anglais
How can the study of Energy in theater enhance and broaden the actor's repertoire? The research, which seeks to present reflections and possibilities of scenic practices for the continuous formation of the performer, is developed from the analysis of my direct experiences with the Russian director Jurij Alschitz - who considers energy as a scenic language - bibliographical research, as well as analysis of my artistic-pedagogical practice. As Alschitz is an heir of a certain Russian school started by Stanislavski, I seek to understand the affiliation of the term energy in the System by studying its inspiration in Stanislavski's relationships with Yoga. I also propose intersections between the ideas of this Russian school and my artistic-pedagogical practice, especially in investigating the use of Active Meditations created by the Indian Osho as a contribution to energetical actor training. And ways to use the chakras to broaden the repertoire of the scenic artist in his work with the word. Due to its ideas, references and theme, the research is part of other efforts to intertwine artistic and human development in theatrical practice.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-02-25
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.