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Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.27.2008.tde-21052009-112923
Document
Author
Full name
Carlos Alberto Silva
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Martins, José Batista Dal Farra (President)
Lopes, Elisabeth Silva
Lopes, Sara Pereira
Title in Portuguese
Vozes, música, ação: dalcroze em cena - conexões entre a rítmica e a encenação
Keywords in Portuguese
Dalcroze
Dança
Encenação
Movimento
Música
Pedagogia
Rítmica
Teatro
Abstract in Portuguese
Esta dissertação trata da Rítmica como Princípio Formativo, um dos desdobramentos das formulações de Émile Jaques-Dalcroze (1865-1950), no trabalho pedagógico e profissional com voz, música e encenação. Com seu axioma música é movimento, e movimento é música, Dalcroze ressalta a originalidade da Rítmica em promover uma qualidade imanente à humanidade a indissociabilidade do movimento musical e corporal como forma ancestral de expressão humana. Ponderando questões de ordem ontológica do fazer teatral, num primeiro momento, traço a trajetória da Rítmica, analisando as potencialidades de seu diálogo com outras áreas, considerando como ela transforma e é transformada nesta interação. Em seguida, analiso a operacionalização de conteúdos e técnicas baseadas na pesquisa do indivíduo sobre si pressuposto de importantes encenadores; e, finalmente, descrevo os resultados cênicos obtidos pelo emprego de conceitos e procedimentos com grupos envolvidos na formação, pesquisa e montagem teatral.
Title in English
Vozes, música, ação: dalcroze em cena - conexões entre a rítmica e a encenação
Keywords in English
Dalcroze
Dance
Eurhythmics
Movement
Music
Pedagogy
Staging
Theater
Abstract in English
This research approaches Eurhythmics as Formative Principle, one of the developments of Émile Jacques Dalcrozeformulations on the pedagogical and professional work with voice, music and staging. Through his axiom music is movement, and movement is music, Dalcroze emphasizes the originality of Eurhythmics in promoting an immanent quality of mankind the indissociability of corporal and musical movement as an ancestral form of human expression. Taking into account ontological questions towards the theatrical making, I start with the reconstruction the Eurhythmicstrajectory, analyzing the potentialities of its dialogue with others areas, exposing how and when it transforms and is transformed by these interactions. Afterwards, I analyze the operativeness of its contents and strategies based on individual self-research presumption of great directors; and, finally, I descript the scenic results obtained by the use of concepts and proceedings with groups involved in theatrical formation, research and staging.
 
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199569.pdf (3.36 Mbytes)
Publishing Date
2009-07-02
 
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