• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2022.tde-20092022-154502
Documento
Autor
Nombre completo
Maria Cláudia Santos Lopes
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2022
Director
Tribunal
Martins, José Batista Dal Farra (Presidente)
Aguilar, Gina Maria Monge
Aleixo, Fernando Manoel
Lopes, Elisabeth Silva
Motta, Cristiane Madeira
Título en portugués
Cantos de Fé e Festa: investigações etnográficas e a (trans)formação do performer
Palabras clave en portugués
Cantos de Tradição
Formação do artista
Maud Robart
Pedagogia da Voz
Presença
Resumen en portugués
Este trabalho propõe uma reflexão sobre cantos de tradição e a qualidade de presença do performer. Inspirada na autoetnografia, teço conexões e crio pontes entre os contextos de pesquisa em campo e contextos de ensino-aprendizagem de teatro - travessias que aqui nomeio como (trans)formação. Para sua realização, articulam-se: uma pesquisa de campo na região do triângulo mineiro, mais especificamente na cidade de Uberlândia; o diálogo com o trabalho de Maud Robart e suas reverberações no que concerne os cantos vibratórios - grande influência para o encenador polonês Jerzy Grotowski e o trabalho do Workcenter - além de minhas experiências como artista-docente pensando sobre os percursos poéticos com a voz, sua dimensão pedagógica, e o canto como catalisador de experiências (trans)formadoras.
Título en inglés
Chants of faith and celebration: ethnographic investigations and the (trans) formation of the performer
Palabras clave en inglés
Artist formation
Maud Robart
Pedagogy of the Voice
Presence
Traditional Chants
Resumen en inglés
This thesis proposes a reflection about traditional chants and the quality of the performer's presence. Inspired by autoethnography, I weave connections and create bridges between the contexts of field research and theater teaching-learning contexts - crossings which I call (trans)formation. For its accomplishment, it´s articulated: a field research in the region of the state Minas Gerais, triângulo mineiro, more specifically in the city of Uberlândia; the dialogue with the work of Maud Robart and its reverberations in what concerns the vibrating chants - great influence for the polish director Jerzy Grotowski and the Workcenter - in addition to my experiences as an artist-teacher thinking about the poetic paths with the voice, its pedagogical dimension, and singing as a catalyst for (trans)forming experiences.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2022-09-20
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.