• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2022.tde-20092022-154502
Document
Auteur
Nom complet
Maria Cláudia Santos Lopes
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2022
Directeur
Jury
Martins, José Batista Dal Farra (Président)
Aguilar, Gina Maria Monge
Aleixo, Fernando Manoel
Lopes, Elisabeth Silva
Motta, Cristiane Madeira
Titre en portugais
Cantos de Fé e Festa: investigações etnográficas e a (trans)formação do performer
Mots-clés en portugais
Cantos de Tradição
Formação do artista
Maud Robart
Pedagogia da Voz
Presença
Resumé en portugais
Este trabalho propõe uma reflexão sobre cantos de tradição e a qualidade de presença do performer. Inspirada na autoetnografia, teço conexões e crio pontes entre os contextos de pesquisa em campo e contextos de ensino-aprendizagem de teatro - travessias que aqui nomeio como (trans)formação. Para sua realização, articulam-se: uma pesquisa de campo na região do triângulo mineiro, mais especificamente na cidade de Uberlândia; o diálogo com o trabalho de Maud Robart e suas reverberações no que concerne os cantos vibratórios - grande influência para o encenador polonês Jerzy Grotowski e o trabalho do Workcenter - além de minhas experiências como artista-docente pensando sobre os percursos poéticos com a voz, sua dimensão pedagógica, e o canto como catalisador de experiências (trans)formadoras.
Titre en anglais
Chants of faith and celebration: ethnographic investigations and the (trans) formation of the performer
Mots-clés en anglais
Artist formation
Maud Robart
Pedagogy of the Voice
Presence
Traditional Chants
Resumé en anglais
This thesis proposes a reflection about traditional chants and the quality of the performer's presence. Inspired by autoethnography, I weave connections and create bridges between the contexts of field research and theater teaching-learning contexts - crossings which I call (trans)formation. For its accomplishment, it´s articulated: a field research in the region of the state Minas Gerais, triângulo mineiro, more specifically in the city of Uberlândia; the dialogue with the work of Maud Robart and its reverberations in what concerns the vibrating chants - great influence for the polish director Jerzy Grotowski and the Workcenter - in addition to my experiences as an artist-teacher thinking about the poetic paths with the voice, its pedagogical dimension, and singing as a catalyst for (trans)forming experiences.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-09-20
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.