• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2009.tde-17082009-144849
Document
Author
Full name
Renata Mazzei Batista
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Silva, Armando Sérgio da (President)
Bastos, Maria Helena Franco de Araujo
Bonfitto Junior, Matteo
Title in Portuguese
O aikido e o corpo do ator contemporâneo
Keywords in Portuguese
Ações físicas
Aikido
Corpo
Treinamento do ator
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa tem como objeto de estudo as técnicas, princípios e filosofia da Arte Marcial Japonesa chamada Aikido, em diálogo com princípios e métodos desenvolvidos por Meyerhold, Rudolf Laban, Eugênio Barba e Grotowski, objetivando criar procedimentos que auxiliem a preparação corporal do ator e sua criação artística. Busca-se, portanto, o corpo cênico, seus movimentos e sua continua (re) organização. Este trabalho foi elaborado a partir de pesquisa bibliográfica e de freqüência em treinos de Aikido, de onde foram extraídos elementos importantes para o estabelecimento dos alicerces que permitiram a conexão entre esta arte marcial e o trabalho do ator. A parte prática constou de exercícios que tiveram como objetivo a busca de formas de transposição do corpo-cotidiano para o corpo em Estado Cênico. Nesses treinamentos foram desenvolvidos conceitos e práticas visando o auto-conhecimento corporal, a preparação para a cena e a criação de ações físicas extracotidianas ancoradas na prática do Aikido. Como principal resultado prático preparou-se a montagem teatral Separação de Corpos, monólogo composto de ações físicas criadas a partir das técnicas pesquisadas durante o treinamento e que tem como personagem uma mulher que, abandonada pela pessoa amada, busca compreender sua situação e superar a perda, recomeçando a vida de outra forma. A presença de uma ferramenta como o Aikido configurou-se como de grande utilidade para o trabalho do ator em cena, pois auxilia na disponibilização do corpo em cena, favorecendo, também, a concentração do ator no ato de representar.
Title in English
Aikido and Contemporary Actor´s Body
Keywords in English
Aikido
body
physical actions
Training of the actor
Abstract in English
This research has, as its object of study, the techniques, principles and philosophy of Japanese martial art called Aikido, in a dialogue with principles and methods developed by Meyerhold, Rudolf Laban, Grotowski and Eugenio Barba, in order to create procedures that provide assistance to the actord body preparation and their artistic creation. We search, therefore, the scenic body, its movement and its continuing (re) organization. This work was based on bibliographic research and frequency in Aikido training, from where important elements were extracted to establish the foundations that enabled the connection between this martial art and the actor´s work. The practice consisted of exercises that aimed at the search of ways of transposition from the daily-body to the scenic body. In these trainings concepts and practices were developed aiming at body self-knowledge, preparation for the scene and the creation of extra-daily physical actions anchored in the practice of Aikido. The main practical result was the preparation of the play "Separação de Corpos", a monologue composed of physical actions created from the studied techniques during the training and that has as character a woman who was abandoned by his lover and seeks to understand her situation and overcome the loss, starting a new life in a different way. The presence of a tool such as Aikido, configured to be a great benefit to the work of the actor on stage, since it helps flexibility of the body on stage, encouraging concentration in the act of play as well.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Mazzei.pdf (8.25 Mbytes)
Publishing Date
2012-07-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.