• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2023.tde-16082023-153856
Document
Author
Full name
Victor Paulo de Seixas
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Coutinho, Eduardo Tessari (President)
Oliveira, George Mascarenhas de
Ferracini, Renato
Fróes, Maira Monteiro
Oliveira, Roberto Charles Feitosa de
Title in Portuguese
Um labirinto de carne: micronarrativa corporal e a potência cênica
Keywords in Portuguese
atuação
consciencialização
criação
dança
micronarrativas
mimo corpóreo
potência cênica
prática pedagógica
práticas corporais
teatro físico
Abstract in Portuguese
Se o conceito de potência cênica, refere-se à capacidade de um ator, atriz ou performer de ganhar a atenção do público por meio de sua presença física, gestos, postura, voz e/ou outros elementos, começamos a nossa jornada a partir da pergunta/provocação: o que é então essa potência cênica? Em outras palavras, o que está por trás da habilidade de criar uma forte conexão emocional com a plateia e como ativá-la? A partir da análise e a reflexão de nossos processos subjetivos dentro da atuação e repetição de coreografias, como possível resposta, propomos o uso do conceito de micronarrativas, que são micro-ações percebidas de forma não-consciente, também relacionado com um estado de concentração especial do atuante. Após analisar e defender essa conceitualização, propomos exercícios a partir da prática pedagógica do autor para a experimentação, consciencialização e a criação dessas micronarratividades, visando processos de criação e atuação mais potentes.
Title in English
-
Keywords in English
acting
awareness-raising
bodily mime
body practices
creation
dance
micronarratives
pedagogical practice
performance
physical theatre
stage presence
Abstract in English
If the concept of "scenic power" refers to the ability of an actor, actress, or performer to capture the public's attention through their physical presence, gestures, posture, voice, and/or other elements, we embark on our journey with the question/provocation: "what is this scenic power?" In other words, what is this ability to create a strong emotional connection with the audience, and how can it be activated? Through the analysis of our subjective processes in performance and the reproduction of choreographies, we propose the concept of micronarratives as a possible answer. These are micro-actions perceived in a non-conscious way, resulting from the special concentration of the actor in what they are doing. Based on this conceptualization and its defense, we propose from the author's pedagogical practice, exercises for experimentation, awareness, and the creation of these micronarratives, aiming at more powerful creation and performance processes.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-08-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.