• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2023.tde-13072023-145610
Document
Auteur
Nom complet
Viviane Costa Dias
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Lopes, Elisabeth Silva (Président)
Simões, Cibele Forjaz
Almeida, Marcus Vinicius Fritsch de
Cabral, Ivam
Vassina, Elena
Titre en portugais
Uma avalanche sobre si mesmo: a tradição pedagógica russa para o ator da cena contemporânea.
Mots-clés en portugais
Ação
Individualidade Artística
K. Stanislávski
Sistema
Teatro russo
Resumé en portugais
A pesquisa reflete sobre a tradição artístico-pedagógica russa do Sistema e alguns de seus desdobramentos, ao longo dos séculos XX e XXI, especialmente nas práticas de análise-ação e no teatro de estruturas lúdicas, de Anatóli Vassíliev e Mikhail Butkevich. Busca apontar a interdependência de aspectos éticos e estéticos dos legados de Stanislávski para compreendermos a centralidade da ação cênica desde o início do Sistema. Para isso, traça um caminho histórico de influências do Sistema, seu desenvolvimento no Primeiro Estúdio e estabelece diálogos entre alguns dos principais colaboradores de Stanislávski como L. Sulerjítski, E. Vakhtângov, M. Tchekhov e Maria Knebel para analisar a importância de elementos mutilados desta tradição pedagógica pela ditadura soviética e dificuldades variadas de tradução. Relaciona ainda a ação a principal contribuição de Stanislávski à cena contemporânea e o elemento que permite a transposição do texto literário ao cênico - com a Individualidade Criativa do ator.
Titre en anglais
An avalanche upon oneself: the Russian pedagogical tradition for the actor of the contemporary scene
Mots-clés en anglais
Action
Artistic Individuality
K. Stanislavski
Russian Theater
System
Resumé en anglais
The research reflects on the Russian artistic-pedagogical tradition of the System and some of its developments, throughout the 20th and 21st centuries, especially in the practices of analysis-action and in the theater of ludic structures, by Anatoli Vassiliev and Mikhail Butkevich. It seeks to point out the interdependence of ethical and aesthetic aspects of Stanislavski's legacies in order to understand the centrality of scenic action since the beginning of the System. For this, it traces a historical path of the System´s Influences, its development in the First Studio and establishes dialogues among some of Stanislavski's main collaborators such as L. Sulerzhitsky, E. Vakhtângov, M. Chekhov and Maria Knebel to analyze the importance of mutilated elements of this pedagogical tradition by the Soviet dictatorship and several translation difficulties. It also relates the action - Stanislavski's main contribution to the contemporary scene and the element that gives us the possibilities of transposition from the literary text to the stage text - with the Creative Individuality of the actor.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-07-13
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.