• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2022.tde-12012023-120616
Document
Author
Full name
Lígia de Moura Borges
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Lopes, Elisabeth Silva (President)
Bordin, Vanessa Benites
Brito, Deise Santos de
Machado, Regina Stela Barcelos
Ribeiro, Daniel Glaydson
Title in Portuguese
Encruzilhadas da contadora de histórias: veredas de tradição, tradução e ruptura
Keywords in Portuguese
Contação de Histórias
Desestabilização de Categorias
Encruzilhada
Sopro da Narradora
Tradição Oral
Abstract in Portuguese
Ao lançar sentidos, pensamentos e gestos para a arte de contar histórias, a pesquisa rascunha no tempo-espaço uma geografia com ampla ressonância na encruzilhada. São diversos, em vetores ao mesmo tempo convergentes e divergentes, os entrelugares abordados aqui na relação com o ofício de contadora de histórias: tradição e ruptura, sagrado e profano, encantamento e desencantamento, responsabilidade e irresponsabilidade, nomadismo e sedentarismo. A encruzilhada os incarna acrescentando dança, ginga, tropeço, ações inesperadas às oposições e sua frequente associação com as dicotomias. A investigação fareja trilhas para orquestrar e ser orquestrada por essas veredas ao confrontar e entrelaçar a tradição da arte de narrar com a noção de tradução e com possibilidades de ruptura. Em ambos os casos o foco se direciona para o trânsito nos processos de composição, que parte de uma narrativa e em performance é compartilhada com o público. No primeiro caso são traçadas analogias com horizontes ligados à tradução. No segundo, o confronto entre tradição e ruptura é investigado ao se verificar traços opressores, normativos, domesticados que podem circundar tanto a arte dos contadores de histórias, quanto as suas fontes. Recortes sócio-históricos são desvendados na constituição das narrativas, contos e mitos. O gênero foi eleito como vetor de aprofundamento ao pensar na representação do feminino nessa arte e ao assumir essa perspectiva na escrita, ainda que entrevendo dissoluções. O solo da dissolução presente nas questões de gênero contribui para desestabilizações da tradição, abala as temporalidades que circundam as narrativas e traz uma chave para uma qualidade de grafia cercada, assumida enquanto escrita rapsódica ao entrelaçar o encantamento das narrativas à pesquisa.
Title in English
-
Keywords in English
Crossroads
Destabilization of Categories
Narrator's Breath
Oral Tradition
Storytelling
Abstract in English
By launching senses, thoughts and gestures for the art of storytelling, the research sketches in time-space a geography with broad resonance at the crossroads. There are several, in vectors that are at the same time convergent and divergent, the in-between places approached here in relation to the storyteller´s craft: tradition and rupture, sacred and profane, enchantment and disenchantment, responsibility and irresponsibility, nomadism and sedentarism. The crossroads incarnates them by adding dance, swinging, stumbling, unexpected actions to oppositions and their frequent association with dichotomies. The investigation sniffs out trails to orchestrate and be orchestrated along these paths by confronting and intertwining the tradition of the art of storytelling with the notion of translation and with possibilities of rupture. In both cases, the focus is directed to the transit in the composition processes, which part of a narrative and in performance is shared with the public. In the first case, analogies are drawn with horizons linked to translation. In the second, the confrontation between tradition and rupture is investigated by verifying oppressive, normative, domesticated traits that can surround both the art of storytellers and their sources. Socio-historical clippings are revealed in the constitution of narratives, tales and myths. Gender was chosen as a vector of deepening when thinking about the representation of the feminine in this art and when assuming this perspective in writing, even if it glimpses dissolutions. The soil of dissolution present in gender issues contributes to destabilization of tradicion, shakes the temporalities that surround the narratives and brings a key to a quality of enclosed spelling, assumed as rhapsodic writing by intertwining the magic of narratives with research.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-01-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.