• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
10.11606/D.27.2016.tde-12012016-102719
Documento
Autor
Nombre completo
Paula Antonia da Silva Carrara
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2015
Director
Tribunal
Januzelli, Antonio Luiz Dias (Presidente)
Martins, José Batista Dal Farra
Okamoto, Eduardo
Título en portugués
Corpo Voz Escuta - Rastros de uma prática, reflexões em processo
Palabras clave en portugués
Escuta
Formação do ator
Interpretação
Teatro
Voz
Resumen en portugués
Essa dissertação se dedica a olhar para a relação entre Corpo, Voz e Escuta no trabalho do ator. O estudo se apoia em orientações teóricas que entendem o corpo como agente de aprendizagem do mundo e que apontam seu aspecto intrinsecamente relacional, tendo como principais referências a fenomenologia de Merleau-Ponty, a ideia de voz singular de Adriana Cavarero e as reflexões acerca da Escuta desenvolvidas por Jean-Luc Nancy. Além disso, na tentativa de desvelar as características dos processos de exploração vocal, o trabalho faz referência a importantes artistas do âmbito teatral, além da experiência prática desenvolvida, principalmente pelo "Via Rosse Teatro" (Itália). Esse trabalho se insere no campo das atuais linhas de pensamento acerca da formação do ator que têm como interesse a busca pela transposição da dicotomia entre Corpo e Voz.
Título en inglés
Traces of a practice, reflections in process.
Palabras clave en inglés
Actor's Formation
Interpretation
Listening
Theatre
Voice
Resumen en inglés
The present dissertation is dedicated to looking at the relationship between Body, Voice and Listening on the actor's work. The study is based on theoretical guidelines that understand the body as an agent of the process of learning the world and point its intrinsically relational aspect, as its main references there is the phenomenology of Merleau-Ponty, the idea of singular voice of Adriana Cavarero and reflections about the listening process developed by Jean-Luc Nancy. In addition, in an attempt to uncover the characteristics of vocal exploration processes, this work makes reference to important artists of the theatrical context beyond the practical experience carried out mainly by the "Via Rosse Teatro "(Italy). This work belongs to the field of current lines of thought about the formation of the actor whose interest the search for transposition of the dichotomy between body and voice.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2016-01-12
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2022. Todos los derechos reservados.