• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2021.tde-16052022-150335
Document
Author
Full name
Marcelo De Rosso Buzzoni
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Vergueiro, Waldomiro de Castro Santos (President)
Blotta, Vítor Souza Lima
Chinen, Nobuyoshi
Reblin, Iuri Andréas
Title in Portuguese
Uso de histórias em quadrinhos nas aulas de Ensino Religioso: uma análise das tiras Deus de Laerte e Um Sábado Qualquer de Carlos Ruas
Keywords in Portuguese
Ensino Religioso
Histórias em quadrinhos
Religiosidade
Representação
Tiras
Abstract in Portuguese
Visa discutir o uso de histórias em quadrinhos em aulas de Ensino Religioso no Ensino Fundamental II, de acordo com a Base Nacional Curricular Comum (BNCC), relacionando tiras cômicas que contenham representações de diversas divindades religiosas com as habilidades e competências da disciplina, apresentando formas de aplicação dessas tiras em sala de aula. Serão indicadas também outras histórias em quadrinhos que possam ser objeto de discussão em sala de aula. Como arcabouço Teórico será apresentado um histórico das histórias em quadrinhos e das tiras, breve explicação sobre o humor e a representação, além do trabalho do professor em sala de aula como mediador de conhecimentos. Será feito também um histórico da disciplina de Ensino Religioso desde a Constituição de 1988 até a BNCC como área de conhecimento e problematizações que podem ser levantadas sobre ela. Por fim, serão discutidas maneiras de se trabalhar com quadrinhos em sala de aula indicando uma forma de análise das tiras selecionadas, com exemplos práticos.
Title in English
The use of comic books in Religious Education classes: an analysis of the strips Deus by Laerte and Um Sábado Qualquer by Carlos Ruas.
Keywords in English
Comics
Religiosity
Religious Education
Representation
Strips
Abstract in English
It aims to discuss the use of comics in Religious Education classes in Elementary School II, according to the National Curricular Common Base (BNCC), relating comic strips that contain representations of various religious deities with the skills and competences of the discipline, presenting forms application of these strips in the classroom. Other comics that can be discussed in the classroom will also be indicated. As a theoretical framework, a history of comics and strips will be presented, a brief explanation about humor and representation, in addition to the work of the teacher in the classroom as a mediator of knowledge. There will also be a history of the discipline of Religious Education from the 1988 Constitution to the BNCC as an area of knowledge and questions that can be raised about it. Finally, ways of working with comics in the classroom will be discussed, indicating a way of analyzing the selected strips, with practical examples.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-05-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.