• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2017.tde-09032017-103742
Document
Author
Full name
Gustavo Silva Barranco
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Mungioli, Maria Cristina Palma (President)
Davino, Glaucia Eneida
Lima, Mauro Correa
Martins, Ferdinando Crepalde
Title in Portuguese
O autor de telenovela brasileira: identificação e análise da obra de Walther Negrão, Lauro César Muniz e Silvio de Abreu
Keywords in Portuguese
autor
estrutura narrativa
folhetim
roteiro
telenovela
Abstract in Portuguese
O presente estudo tem como objeto teórico o autor de telenovela, analisado através de suas estratégias narrativas e políticas dentro de seu campo de atuação, a telenovela. Para a construção do objeto empírico, buscou-se a partir da obra de Walther Negrão, Lauro César Muniz e Silvio de Abreu identificar e analisar os caracteres narrativos da telenovela brasileira com base em manuais de roteiro e teóricos relacionados à dramaturgia, teledramaturgia e literatura. O corpus da pesquisa foi constituído pela sinopse e seis primeiros capítulos de uma obra de cada autor. Houve ainda amparo em entrevistas feitas com os autores ou publicadas em reportagens e livros. Procurou-se ainda discutir a constituição do autor dentro de seu campo de atuação, como conhecedor das técnicas de folhetim/melodrama e ponto de equilíbrio político entre o comercial e o estético na televisão. Sua liderança é garantida pela autoridade na decisão de questões de outras etapas do processo, pela divisão do trabalho com colaboradores e por ser ele, o autor, quem detém em si a essência da trama e por ser o possuidor de um savoir-faire específico que lhe dá legitimidade no meio produtivo e criativo televisivo. Permeando a discussão da autoria em telenovela, pretendeu-se discutir a especificidade do roteiro teledramatúrgico na indústria televisiva nacional. Partindo da origem na literatura, no cinema e no teatro, entende-se a autoria como criação, autoridade, responsabilidade e promoção da narrativa. Conclui-se que as marcas de autoria do autor de telenovela estão presentes na fase inicial de elaboração da narrativa, ou seja, a sinopse, construção de perfis de personagens, escalação de elenco e primeiro capítulo porque são momentos onde o universo dramatúrgico do escritor titular se manifesta com maior autoridade. Também foi verificado que, apesar de cada autor apresentar um estilo próprio de escrita, o gênero telenovela canaliza a criação ao impor técnicas e paradigmas bastante rígidos.
Title in English
-
Keywords in English
author
feuilleton
narrative structure
script
telenovela
Abstract in English
The present study focuses on the author of the telenovela, which was studied based on his narrative and political strategies within his domain: the telenovela. In order to establish our empirical object, through the works of Walther Negrão, Lauro César Muniz and Silvio de Abreu, we sought to identify and analyze the narrative features of Brazilian telenovela based on scriptwriting manuals and theorists who addressed dramaturgy, TV drama and literature. The corpus of our work was composed of the synopsis and the first six chapters of a piece by each author, which were selected accordingly to the criteria explained in the methodologic chapter. The present work is supported by interviews with the authors, published in news reports or books. We sought to address the constitution of an author in his domain as a connoisseur of melodrama/feuilleton techniques and the right balance between political, commercial and esthetics on television. His leadership is assured by his authority in decision-making regarding issues related to other steps of the process, by the division of work with collaborators and because he, the author, is the one who carries the essence of the plot. Permeating the debate on authorship in telenovela, we intended to address the particularity of TV drama scripts in the national television industry. Based on the origin of literature, on cinema and theater, we understand authorship as creation, authority, responsibility and promotion of the narrative. We concluded that the writer's authorship is predominant in the firsts stages of the elaboration of the narrative - in other words, the synopsis, the establishment of characters' profiles, casting and the first chapter - because these are moments in which the main writer's dramaturgical universe is invested with more authority. We have also verified that, although each author possesses his own writing style, telenovela is a gender that channels creation by imposing very rigid techniques and paradigms.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-03-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.