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Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2021.tde-29092023-102958
Document
Auteur
Nom complet
Pedro Ivo Silveira Andretta
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2021
Directeur
Jury
Perrotti, Edmir (Président)
Almeida Junior, Oswaldo Francisco de
Pimenta, Jussara Santos
Salcedo, Diego Andres
Talamo, Maria de Fatima Goncalves Moreira
Titre en portugais
As formas da mediação cultural: a mediação editorial em Memórias póstumas de Brás Cubas, de Machado de Assis
Mots-clés en portugais
Mediação Cultural
Mediação Editorial
Memórias póstumas de Brás Cubas
Midiatização
Remediação
Resumé en portugais
O objetivo desta pesquisa é compreender as formas e o lugar da mediação cultural nas dinâmicas sociais de produção de sentidos da contemporaneidade. Em nosso percurso teórico abordamos temas relacionados às formas das mediações e conceitos como mediação, remediação e midiatização culturais; tratamos do livro enquanto dispositivo e sistema, seus espaço de mediação; da mediação editorial e da indústria do livro no Brasil; aspectos da biografia de Machado de Assis e das primeiras edições da obra Memórias póstumas de Brás Cubas. Como aporte metodológico, valemo-nos de uma pesquisa básica, do ponto de vista da sua natureza, qualitativa quanto à forma de abordagem do problema, exploratória quanto aos objetivos, e documental quanto aos procedimentos de pesquisa. A composição do corpus considerou 12 (doze) edições impressas e 3 (três) edições digitais brasileiras e recentes da obra Memórias póstumas de Brás Cubas. Para as análises recorremos, principalmente, a compreensões de modelos de publicação de Bhaskar (2013); às formas de remediação de Bolter e Grusin (1999), e de midiatização de Hjarvard (2014; 2017); de mediação de Six (1990), Volckrick (2009) e Guillaume-Hofnung (2012) e mediação cultural de Rasse (2000), Chaumier e Mairesse (2017) e Perrotti e Pieruccini, (2014). Utilizando categorias propostas pelos autores referidos, procedemos a análises das edições machadianas selecionadas, verificando: i. os tensionamentos de filtragem, enquadramento, amplificação e modelos de publicação em sua relação com contextos e uso social das edições; ii. das formas de remediação e midiatização e como elas impactam na mediação; iii. conjuntos de mediações editoriais, inscritos nos paratextos: capas, prefácios, posfácios, notas de rodapé, suplemento de questões e ilustrações, conforme suas estratégias e mobilizações textuais, e, portanto, simbólicas; iv. entendimentos de mediação cultural e como eles podem ser notados em diferentes modelos genéricos de edições contemporâneas, a saber: a) edições impressas voltadas ao uso escolar e vestibular; b) edições impressas voltadas ao público jovem; c) edições impressas voltadas ao público geral; d). edições digitais voltadas ao público geral. Nossas análises indicaram: que a mediação adere física e simbolicamente à obra, mobilizando as formas do livro, enquanto dispositivo, colocando em jogo também os fenômenos de remediação e midiatização; que as mediações assumem diferentes formas, construídas pela ação da midiatização, de públicos e contextos; que os dispositivos, em suas formas de remediação, carregam em sua materialidade as marcas dos contextos culturais, políticos, sociais, econômicos e tecnológicos, etc. que os possibilitaram; que as mediações agregam sentidos, cumprem funções específicas e alinham-se a interesses sociais, intencionalidades e paradigmas culturais; que os mediadores tanto qualificam as mediações quanto buscam assegurar prestígio para a produção junto ao público leitor. Por fim, ratificamos a hipótese segundo a qual a esfera da mediação ocupa posição de centralidade nas dinâmicas culturais contemporâneas e está em relação afirmativa e dinâmica com as de produção e de recepção cultural, influenciando-as e sendo por elas influenciada, num processo permanente e recíproco de retroalimentação e de produção de sentidos.
Titre en anglais
Modes of cultural mediation: Editorial Mediation in Machado de Assis Posthumous Memoirs of Brás Cubas.
Mots-clés en anglais
Cultural Mediation
Editorial Mediation
Epitaph of a Small Winner
Mediatization
Posthumous Memoirs of Brás Cubas
Remediation
Resumé en anglais
This study aims to shed light on the modes and on the place of cultural mediation in contemporary social dynamics of meaning making. To lay theoretical foundations we use the concepts of cultural mediation, remediation, and mediatization, as well as subject matters related to modes of mediation. We take the book as a dispositive and as a system, and we study its mediation spaces. Then we touch on editorial mediation and the publishing industry in Brazil, on biographic aspects of Machado de Assis, and on the first editions of Posthumous Memoirs of Brás Cubas. Methodologically, ours fits the description of basic or pure research of a qualitative nature. Regarding its objectives it is exploratory, and concerning its procedures it is documentary. Our corpus is made up of 12 (twelve) printed editions and 3 (three) digital editions of the Posthumous Memoirs released in Brazil recently. Our analyses rely on Bhaskars (2013) understanding of publishing models; Bolter and Grusins (1999) forms of remediation and Hjarvards (2014; 2017) forms of mediatization; Sixs (1990), Volckricks (2009), and Guillaume-Hofnungs (2012) mediation, and cultural mediation as understood by Rasse (2000), Chaumier and Mairesse (2017), and Perrotti and Pieruccini (2014). Using categories proposed by the authors above, we analyzed the selected editions with an eye to: i. tensionings in filtering, framings, amplifications, and publishing models in relation to an editions social uses and contexts; ii. forms of remediation and of mediatization along with how they impact mediation; iii. sets of editorial mediations embedded in paratexts: covers, prefaces, afterwords, footnotes, questionnaire supplements, and illustrations in alignment with textual and therefore symbolic strategies and mobilizations; iv. understandings of cultural mediation and how they manifest in different generic models used in contemporary editions, namely: a) printed editions aimed at school education and college entrance exams; b) printed editions aimed at teens; c) printed editions aimed at the general public; d) digital editions aimed at the general public. We concluded that mediation adheres to the work both physically and symbolically, mobilizing the book as a dispositive and adding to the mix the phenomena of remediation and mediatization; that mediation takes different modes built by the roles played by mediatization, by audiences, and by contexts; that the dispositives, based on their forms of remediation, carry in their manifestations marks of the cultural, political, social, economic, and technological contexts from which they spring; that mediations aggregate meanings, fulfill specific roles, and align to social interests, to intentionalities, and to cultural paradigms; that mediators seek to legitimize their mediations and attempt to garner prestige to their productions in the eyes of the audience. Finally, we confirm the hypothesis that the sphere of mediation occupies a central position in contemporary cultural dynamics, and that it has an affirmative and dynamic relationship with the spheres of cultural production and reception. They influence each other in an evergoing and reciprocal process of feedback and of meaning making.
 
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Date de Publication
2023-09-29
 
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