• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2022.tde-20092022-154930
Document
Author
Full name
Mariana Aparecida da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Siqueira, Ivan Claudio Pereira (President)
Hilário, Rosangela Aparecida
Jeffrey, Debora Cristina
Paletta, Francisco Carlos
Title in Portuguese
TIC e Competências em Informação: um estudo da educação de jovens e adultos no Ensino Fundamental no município de São Paulo
Keywords in Portuguese
Competências Informacionais
Educação de Jovens e Adultos (EJA)
Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC)
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa, utilizando-se de estudos documentais e bibliográficos, tem como objetivo identificar através de documentos, artigos, revistas científicas, livros, teses e dissertações quais são as Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) e metodologias de competências em informação previstas para utilização na Educação de Jovens e Adultos (EJA) no município de São Paulo. A pesquisa também se propõe a apontar diálogos a respeito do histórico da EJA, o processo de ensino e aprendizagem de jovens e adultos na cidade de São Paulo no tocante a TIC e o desenvolvimento de competências, conforme prevê a Base Nacional Curricular (BNCC) e outras legislações pertinentes, considerando o uso das tecnologias para o desenvolvimento da autonomia e protagonismo do alunado enquanto cidadãos e cidadãs. A partir do material pesquisado apresentam-se os resultados que ponderam sobre a utilização de TIC na EJA e perspectivas para a educação técnica e profissional para a cidade de São Paulo.
Title in English
ICT and Information Literacy: a study of Youth and Adult education in elementary school in São Paulo.
Keywords in English
Information and Communication Technologies (ICT)
Information Literacy
Youth and Adult Education (EJA)
Abstract in English
This research using documentary and bibliographic studies to identify through documents, articles, scientific journals, books, theses and dissertations which are the Information and Communication Technologies (ICT) and methodologies of information literacy planned for use in Youth and Adult Education (EJA) in the city of São Paulo. The research also proposes a dialogue point about the development of the teaching and learning process of young people and adults in this city in connection with ICT and the development of skills, as provided for in the National Curriculum Base (BNCC) and other relevant legislation, considering the use of technologies for the development of autonomy and construction of students as citizens. Based on the researched material, the results that ponder on the use of ICT in EJA and perspectives for technical and professional education for the city of São Paulo.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-09-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.