• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2007.tde-16122007-155923
Document
Author
Full name
Denise Rodrigues So
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Ferreira, Sueli Mara Soares Pinto (President)
Silveira, Amelia
Yanaze, Mitsuru Higuchi
Title in Portuguese
"A segmentação de clientes em bibliotecas"
Keywords in Portuguese
Marketing de bibliotecas
Segmentação de mercado
Abstract in Portuguese
O estudo é uma sistematização do tema Segmentação de Clientes aplicada em bibliotecas. Seu objetivo é demonstrar como a Segmentação de Clientes contribui para uma gestão efetiva de Marketing na biblioteca auxiliando no desenvolvimento de produtos e ações; potencializando os seus resultados. Compõe-se de duas partes: a primeira, um levantamento bibliográfico buscando identificar as tipologias de Segmentação de Clientes existentes, tanto no Marketing quanto na biblioteca, além de cases internacionais com a aplicação da estratégia nesse ambiente; a segunda, uma demonstração de como essa estratégia, e os passos que a antecedem no processo de gestão de Marketing, pode contribuir para potencializar as ações e os produtos e serviços da biblioteca. Para essa demonstração foi utilizado como referência o modelo sistêmico de gestão de Marketing desenvolvido pelo Profº. Dr. Mitsuru Yanaze transpondo-o para uma situação hipotética de uma biblioteca especializada corporativa da área de Marketing. O exercício desenvolvido, além de contextualizar a estratégia de Segmentação no processo de gestão e indicar os benefícios conseguidos com a sua adoção, contribui para diferenciar Marketing e promoção, usados habitualmente como sinônimos.
Title in English
Client segmentation in libraries
Keywords in English
Libraries
Marketing
Marketing Segmentation
Abstract in English
The study is a systematization of the subject Client Segmentation used in libraries. Its aim is to demonstrate how the Client Segmentation contributes to an effective Marketing management in library, promoting the development of products, Marketing actions and leveraging their results. This is a two parts study: the first, a bibliographic review to identify different Segmentation categories either in Marketing as well as in libraries, there are also international cases with this segmentation strategy applied to libraries; the second part is to show how the strategy of Segmentation and the steps taken before its application can contribute to make the library products and its services to be successful. To demonstrate how this can be achieved, a management model, developed by Professor Mitsuru Yanaze, was used and transposed to simulate a management situation in a Marketing corporate library. This hypothetical situation contributed to contextualize Segmentation strategy in management process, which can help librarians to better understand its benefits. Furthermore, this study helped to explain that Marketing differs from promotion; usually mistaken as synonyms.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
dissertacao.pdf (775.76 Kbytes)
Publishing Date
2008-02-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.