• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2021.tde-15022022-125137
Document
Author
Full name
Maria Rosa Carnicelli Kushnir
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Pieruccini, Ivete (President)
Castro Filho, Claudio Marcondes de
Paiva, Simone Borges
Title in Portuguese
Biblioteca universitária e formação cultural: diretrizes e representações em instituições de educação superior
Keywords in Portuguese
Biblioteca universitária
Bibliotecas especializadas
Ensino superior
Formação cultural
Universidade
Abstract in Portuguese
Este trabalho trata da biblioteca universitária e sua relação com a universidade, refletindo e questionando sobre seu papel como organismo de formação cultural. Tendo em vista observar essa relação biblioteca/universidade, fez-se a opção metodológica pela pesquisa qualitativa, descritiva, fundamentada em pesquisa bibliográfica e documental, baseada em revisão de literatura integrativa, e usou-se a Análise do Discurso como ferramenta para analisar os documentos que regem as universidades selecionadas e seus respectivos sistemas de bibliotecas. A biblioteca universitária é reflexo da instituição da qual faz parte, integrando políticas e culturas do universo acadêmico. Reconhecer e compreender o contexto dessa biblioteca é questão de base a possíveis transformações. Visando torná-la dispositivo essencial na Educação Superior, não mera instância acessória, a pesquisa pretende sistematizar referenciais que estão na base do conceito de biblioteca universitária brasileira, tendo em vista identificar e compreender o lugar formalmente estabelecido que ocupa na ordem acadêmica; levantar parâmetros conceituais e metodológicos que orientam atuação dessas bibliotecas; identificar categorias constitutivas de seus parâmetros de orientação; refletir sobre seu papel como organismo de formação cultural. O estudo considerou conceitos de modelo universitário, biblioteca universitária, dispositivo cultural e formação cultural. O processo de análise das diretrizes de três universidades selecionadas e de suas respectivas bibliotecas universitárias, a saber: Universidade de Campinas (Unicamp), Universidade de São Paulo (USP) e Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) visou identificar discursos articulando a biblioteca universitária e a formação cultural. Ao utilizarmos a Análise do Discurso para interpretar as diretrizes selecionadas, foi possível discutir a relação da biblioteca universitária com a universidade levando-se em consideração os seguintes aspectos: a formação cultural e a representação dos discursos; os sistemas e a autonomia; o esquecimento institucional dos órgãos complementares; e a biblioteca universitária como dispositivo. O conceito de esquecimento, oriundo da Análise do Discurso, contribuiu para a reflexão sobre o papel da biblioteca universitária presente nas diretrizes. Ao se esquecer do papel educativo das bibliotecas universitárias, esvazia-se o potencial desses dispositivos culturais enquanto espaços dialógicos, com complexo papel na formação cultural de toda a comunidade universitária. As diretrizes instituíram as competências técnicas de suas bibliotecas, mas não discutiram suas dimensões ética, estética, cognitiva e política.
Title in English
University library and cultural formation: guidelines and representations in higher education institutions.
Keywords in English
Cultural formation
Higher education
Specialized libraries
University
University library
Abstract in English
This work deals with the university library and its relationship with the university, reflecting and questioning its role as an organism of cultural formation. In order to observe this library/university relationship, a methodological option was made for qualitative, descriptive research, based on bibliographic and documentary research, based on an integrative literature review, and Discourse Analysis was used as a tool to analyze the documents governing selected universities and their respective library systems. The university library is a reflection of the institution to which it belongs, integrating policies and cultures of the academic universe. Recognizing and understanding the context of this library is a basic issue for possible transformations. Aiming to make it an essential device in Higher Education, not merely an accessory instance, the research intends to systematize references that are at the base of the concept of the Brazilian university library, in order to identify and understand the formally established place it occupies in the academic order; to raise conceptual and methodological parameters that guide their performance; to identify categories constituting the parameters of their orientation; reflect on its role as a cultural formation organization. The study considered concepts of university model, university library, cultural device and cultural formation. The process of analyzing the guidelines of three selected universities and their respective university libraries, namely: Universidade de Campinas (Unicamp), Universidade de São Paulo (USP) and Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) aimed at identifying speeches articulating the university library and cultural formation. When using Discourse Analysis to interpret the selected guidelines, it was possible to discuss the relationship between the university library and the university taking into account the following aspects: cultural formation and the representation of discourses; systems and autonomy; the institutional neglect of complementary bodies; and the university library as a device. The concept of forgetfulness, derived from Discourse Analysis, contributed to the reflection on the role of the university library present in the guidelines. By forgetting the educational role of university libraries, the potential of these cultural devices is emptied as dialogical spaces, with a complex role in the cultural formation of the entire university community. The guidelines established the technical skills of their libraries, but did not discuss their ethical, aesthetic, cognitive and political dimensions.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-02-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.