• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2023.tde-10072023-101011
Document
Author
Full name
Dimas Ramos Crivelente
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Fujino, Asa (President)
Pereira, César Antonio
Vogel, Michely Jabala Mamede
Title in Portuguese
Configuração de um programa de divulgação científica para educação ambiental: contribuições da Ciência da Informação.
Keywords in Portuguese
Divulgação
Educação
Informação Ambiental
Sustentabilidade
Tecnologia
Abstract in Portuguese
A divulgação científica, em paralelo à atividade científica, é uma questão central no processo de desenvolvimento sócio, econômico e cultural do país. Estratégias inadequadas de divulgação comprometem não apenas o fluxo de comunicação entre os pesquisadores e potenciais usuários da informação científica, mas, principalmente, a sociedade, uma vez que contribuem para multiplicação de fake news e dificultam os processos de apropriação e consequente incorporação de novos conhecimentos pelos cidadãos. O estudo parte da hipótese de que a Ciência da Informação pode contribuir para melhor adequação dos programas de divulgação científica aos diferentes públicos a quem se destinam, de modo a propiciar que cidadãos tenham acesso à informação científica adequada, do ponto de vista da forma e conteúdo, e considerando canais de divulgação e comunicação mais apropriados. Trata-se de pesquisa exploratória fundamentada em referencial teórico sobre divulgação científica e complementada por análise de três programas institucionais de divulgação científica sobre meio ambiente disponíveis on-line. Resultados mostram os desafios a serem superados na elaboração de programas de divulgação científica para o público, considerando canais, estratégias, conteúdos e linguagem a fim de qualificar processos de mediação e facilitar a apropriação de informações ambientais, de modo a possibilitar maior interação entre as fontes e o público potencial.
Title in English
Setting up a science outreach program for environmental education: contributions from Information Science.
Keywords in English
Disclosure
Education
Information Environmental
Sustainability
Technology
Abstract in English
Scientific dissemination, in parallel with scientific activity, is a central issue in the country's socio-economic and cultural development process. Inadequate dissemination strategies compromise not only the flow of communication between researchers and potential users of scientific information, but, mainly, society, since they contribute to the multiplication of fake news and hinder the processes of appropriation and consequent incorporation of new knowledge by citizens. The study is based on the hypothesis that Information Science can contribute to a better adaptation of scientific dissemination programs to the different publics for whom they are intended, in order to provide citizens with access to adequate scientific information, from the point of view of form and content, and considering more appropriate disclosure and communication channels. This is an exploratory research based on a theoretical framework on scientific dissemination and complemented by analysis of institutional programs for scientific dissemination on the environment. Results show the challenges to be overcome in the development of scientific dissemination programs for the public, considering channels, strategies, contents and language in order to facilitate the appropriation of environmental information and enable greater interaction between the sources and the potential public.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-07-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.