• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2021.tde-07042022-115018
Document
Auteur
Nom complet
Fernanda de Lima Passamai Perez
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2021
Directeur
Jury
Pieruccini, Ivete (Président)
Bortolin, Sueli
Deaecto, Marisa Midore
Titre en portugais
Biblioteca e Educação Cultural: o projeto pioneiro da Biblioteca Infantil do Departamento Municipal de Cultura de São Paulo
Mots-clés en portugais
Biblioteca
Biblioteca infantil
Biblioteca Infantil Monteiro Lobato
Biblioteca Infantil Municipal
Biblioteca pública
Educação cultural
Lenyra Camargo Fraccaroli
Resumé en portugais
A presente dissertação é um estudo analítico sobre bibliotecas, em especial as infantis, considerando seu papel essencial nas relações de apropriação cultural. O estudo buscou observar e analisar a relação entre biblioteca e formação cultural a partir de fenômenos em instituições nascentes, tais como a Biblioteca Infantil Municipal (BIM) de São Paulo, na década de 1930, tendo em vista a problemática da dimensão formativa da informação na contemporaneidade, em especial em contextos educativos. A pesquisa partiu da exploração e análise dos arquivos históricos da Biblioteca Infantojuvenil Monteiro Lobato/SP, primeira instituição pública do gênero em São Paulo, e do projeto de cultura do Departamento de Cultura idealizado pelo grupo modernista liderado por Mário de Andrade. A conjuntura sociocultural e político pós-revolucionária paulista nos anos 1930 impulsionou o nascimento de equipamentos culturais, tais como a Biblioteca Infantil Municipal, posterior Monteiro Lobato. O contexto e a perspectiva educativa da BIM, observados e considerados desde sua concepção, propiciou um espaço privilegiado para as aprendizagens, o desenvolvimento de habilidades e competências e a apropriação de saberes culturais, informacionais, atitudinais e procedimentais.
Titre en anglais
-
Mots-clés en anglais
Children's Library
Cultural Education
Lenyra Camargo Fraccaroli
Library
Monteiro Lobato Children's Library
Municipal Children's Library
Public Library
Resumé en anglais
This dissertation is an analytical study on libraries, especially children's, considering the essential role of these places for cultural constitution. The study aimed to observe and analyze the relationship between library and cultural constitution considering some phenomena in ancient institutions, such as Biblioteca Infantil Municipal (BIM) in São Paulo in the 1930s, considering the problematic aspect of the formative dimension of information in contemporary times, especially in educational contexts. The research started from the exploration and analysis of the historical archives of Biblioteca Infantojuvenil Monteiro Lobato / SP, the first public library for children in São Paulo, and the culture project of the Culture Department idealized by the modernist group led by Mário de Andrade. The post-revolutionary socio-cultural and political conjuncture in São Paulo in the 1930s boosted the birth of cultural places, such as the Biblioteca Infantil Municipal, later called Monteiro Lobato. The educational context and perspective of Biblioteca Infantil Municipal (BIM), observed and considered since its conception, provided a special place for learning, the development of skills and competencies and the appropriation of cultural, informational, attitudinal and procedural knowledge.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-04-07
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.