• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2021.tde-07042022-115018
Document
Author
Full name
Fernanda de Lima Passamai Perez
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Pieruccini, Ivete (President)
Bortolin, Sueli
Deaecto, Marisa Midore
Title in Portuguese
Biblioteca e Educação Cultural: o projeto pioneiro da Biblioteca Infantil do Departamento Municipal de Cultura de São Paulo
Keywords in Portuguese
Biblioteca
Biblioteca infantil
Biblioteca Infantil Monteiro Lobato
Biblioteca Infantil Municipal
Biblioteca pública
Educação cultural
Lenyra Camargo Fraccaroli
Abstract in Portuguese
A presente dissertação é um estudo analítico sobre bibliotecas, em especial as infantis, considerando seu papel essencial nas relações de apropriação cultural. O estudo buscou observar e analisar a relação entre biblioteca e formação cultural a partir de fenômenos em instituições nascentes, tais como a Biblioteca Infantil Municipal (BIM) de São Paulo, na década de 1930, tendo em vista a problemática da dimensão formativa da informação na contemporaneidade, em especial em contextos educativos. A pesquisa partiu da exploração e análise dos arquivos históricos da Biblioteca Infantojuvenil Monteiro Lobato/SP, primeira instituição pública do gênero em São Paulo, e do projeto de cultura do Departamento de Cultura idealizado pelo grupo modernista liderado por Mário de Andrade. A conjuntura sociocultural e político pós-revolucionária paulista nos anos 1930 impulsionou o nascimento de equipamentos culturais, tais como a Biblioteca Infantil Municipal, posterior Monteiro Lobato. O contexto e a perspectiva educativa da BIM, observados e considerados desde sua concepção, propiciou um espaço privilegiado para as aprendizagens, o desenvolvimento de habilidades e competências e a apropriação de saberes culturais, informacionais, atitudinais e procedimentais.
Title in English
-
Keywords in English
Children's Library
Cultural Education
Lenyra Camargo Fraccaroli
Library
Monteiro Lobato Children's Library
Municipal Children's Library
Public Library
Abstract in English
This dissertation is an analytical study on libraries, especially children's, considering the essential role of these places for cultural constitution. The study aimed to observe and analyze the relationship between library and cultural constitution considering some phenomena in ancient institutions, such as Biblioteca Infantil Municipal (BIM) in São Paulo in the 1930s, considering the problematic aspect of the formative dimension of information in contemporary times, especially in educational contexts. The research started from the exploration and analysis of the historical archives of Biblioteca Infantojuvenil Monteiro Lobato / SP, the first public library for children in São Paulo, and the culture project of the Culture Department idealized by the modernist group led by Mário de Andrade. The post-revolutionary socio-cultural and political conjuncture in São Paulo in the 1930s boosted the birth of cultural places, such as the Biblioteca Infantil Municipal, later called Monteiro Lobato. The educational context and perspective of Biblioteca Infantil Municipal (BIM), observed and considered since its conception, provided a special place for learning, the development of skills and competencies and the appropriation of cultural, informational, attitudinal and procedural knowledge.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-04-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.