• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2000.tde-03052024-154804
Document
Auteur
Nom complet
Carlos Adriano Jeronimo de Rosa
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2000
Directeur
Jury
Xavier, Ismail Norberto (Président)
Gross, Maria do Carmo Costa
Pignatari, Decio
Titre en portugais
Um cinema paramétrico-estrutural: existência e incidência no cinema brasileiro
Mots-clés en portugais
-
Resumé en portugais
A dissertação enfoca o cinema experimental e descreve diferentes problemas na identificação conceitual de formas específicas na produção brasileira. O objetivo específico é discutir o chamado "filme paramétrico-estrutural", que corresponde àmodalidade mais radical da vanguarda cinematográfica, emergindo do pós-guerra, nos Estados Unidos e na Europa. Três ensaios escritos por Noel Burch, David Bordwell e P. Adams Sitney fornecem a moldura teórica para a análise de um grupo de filmesbrasileiros realizados por Julio Bressane, Andrea Tonacci, Arthur Omar e Caetano Veloso, grupo de filmes que apresentam, em diversos modos, traços do estilo paramétrico-estrutural como definido por aqueles três autores. Este trabalho tentadescobrir uma abordagem adequada aos filmes que resistem à análise baseada em métodos convencionais. Em sua forma original, os filmes paramétrico-estruturais acionam procedimentos que libertam parâmetros técnicos (pertencentes à estrutura e àlinguagem cinematográfica) do contexto estreito da narrativa clássica. A exploração formal desses parâmetros técnicos torna-se o elemento estruturador da experiência cinematográfica, livre das demandas que podem vir de um mundo diegético. Formavisual autônoma e um jogo estruturado ao redor dos procedimentos técnicos fornecem um novo conjunto para a "desnaturalização" da percepção do cinema
Titre en anglais
-
Mots-clés en anglais
-
Resumé en anglais
The Dissertation focuses on experimental film and describes the different kind of problems related to a conceptual identification of specific forms found in Brazilian film production. The specific aim is to discuss the so-called "structural-parametric film" that corresponds to the most radical type of cinematic avantgarde emerging from the postwar period, both in the United States and in Europe. Three essays written by Noel Burch, David Bordwell e P. Adams Sitney provi de the theoretical framework for the analysis of a group of Brazilian films made by filmmakers like Julie Bressane, Andrea Tonacci, Arthur Omar e Caetano Veloso, group of films that present, in different ways, traces of the structural-parametric style as defined by those three authors. This work tries to find out a suitable approach to films that resist analysis based on conventional methods. ln their original form, structural-parametric films set in motion formal procedures which liberate the technical parameters (belonging to cinematographic structure and language) from the narrow frame of classical narrative. The formal exploration of those technical parameters becomes the structuring element of film experience, free from the demands that might come from a diegetic wor1d. Autonomous visual form and a game structured around technical procedures provide a new set for the "disnaturalization" of perception in film experience.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2024-05-10
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.