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Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.27.2004.tde-05042009-193724
Document
Author
Full name
Marcia Perencin Tondato
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2004
Supervisor
Committee
Baccega, Maria Aparecida (President)
Lima, Solange Martins Couceiro de
Lopes, Maria Immacolata Vassallo de
Priolli Netto, Gabriel
Reimão, Sandra Lucia Amaral de Assis
Title in Portuguese
Negociação de sentido: recepção da programação de TV Aberta
Keywords in Portuguese
Análise do discurso
Recepção
Sensacionalismo
Televisão
Violência
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo estudar a recepção da programação da TV aberta. A hipótese principal trata da aceitação de conteúdos que apelam para a exploração da violência, não mais pelo pressuposto básico do paradigma das gratificações, mas pela aquisição de um hábito, condicionado social e circunstancialmente, construído pelo simbolismo. Para tanto, a leitura da programação foi observada pela abordagem qualitativa, por meio de grupos focais e entrevistas focalizadas; realizado um levantamento quantitativo dos hábitos de consumo dos meios de comunicação e opinião sobre a programação, em especial programas com características sensacionalistas. Além disso, foi realizada análise do discurso de programas com as características do foco de estudo. O resultado da análise dos discursos dos emissores e receptores mostra-nos um cenário de uma sociedade mediática, dependente da televisão como fonte de informação; porém uma informação que é elaborada conforme o entorno social e cultural dessa sociedade. Para o receptor, o consumo é imediatista, não há espaço para reflexão. As notícias devem ser breves e objetivas. Os programas jornalísticos apenas retratam os acontecimentos da cidade, não são violentos em si. A violência fica mais caracterizada nos programas relacionados ao entretenimento, na medida em que desrespeitam o ser humano. Falta diversão na televisão.
Title in English
Meaning negotiation: reception of TV programs
Keywords in English
Discourse analysis
Reception
Sensationalism
Television
Violence
Abstract in English
Aiming to study reception of television programs, the main hypothesis of this work deals with the acceptance of TV contents that exploit violence not from the basic assumption of gratification, but because it becomes a habit, socially conditioned, based on symbolism. We verified that by qualitative approach, employing focus groups and focus interviews techniques. Besides, consumption TV habits and opinions about TV contents characterized by sensationalism were surveyed. To conclude the study, the findings using both approaches were cross-analyzed with the discourse of three programs selected as the worst on Brazilian TV. To study all the discourses, of receptors and programs, we employed the technique of Discourse Analysis. The result of the analysis shows us a society centered in the media, that depends on television for information, although such information is elaborated according to social and cultural environment. Consumption has to be quick, there is no time for reflection. News have to be short and objective. News programs only show city facts, not being violent themselves. Violence is best characterized in programs related to entertainment, as long as they do not respect the human being. There is a lack of entertainment on television.
 
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TONDATO_Conclusao.pdf (51.97 Kbytes)
TONDATO_Introducao.pdf (47.47 Kbytes)
Publishing Date
2009-07-13
 
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