• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.1990.tde-03052024-121152
Document
Author
Full name
Jamil Dias Pereira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1990
Supervisor
Committee
Queiroz, Célia Berrettini de (President)
Garcia, Clóvis
Prado, Decio de Almeida
Title in Portuguese
Sérgio Cardoso: a trajetória de um homem de teatro
Keywords in Portuguese
-
Abstract in Portuguese
Este trabalho mostra e analisa a trajetória de Sergio Cardoso, um dos mais importantes atores brasileiros deste século. Lançado de maneira consagradora, em 1948, como interprete de Hamlet de Shakespeare, em montagem do teatro do estudante do Brasil, ele fundou, logo em seguida, uma companhia chamada teatro dos doze que, apesar dos elogios da critica, teve efêmera duração. No final de 1949, ingressou no elenco estável do teatro brasileiro de comédia, onde teve sua técnica aprimorada pelo contato com os diretores estrangeiros que conduziram o processo de sedimentação do teatro moderno no pais. Em 1953, Sergio Cardoso transferiu-se para a companhia dramática nacional, onde teve inclusive a oportunidade de estrear como diretor. O passo seguinte foi a criação de uma companhia própria, ao lado de sua esposa Nydia Licia, em 1954. Iniciativa logo depois complementada, em 1956, pela inauguração de um excelente teatro, o Bela Vista. O fim de seu casamento e a conseqüente dissolução da companhia, em 1960, arrastaram-no para um período de incerteza e desencanto, do qual só sairia quatro anos mais tarde, quando a televisão o transformou num autentico fenômeno de popularidade. Morreu em 1972, quando planejava retornar ao teatro
Title in English
-
Keywords in English
-
Abstract in English
Considering that in Brazil the director's activity remains a little explored field by scholars, this study intends to be an examination of the tools which make possible this professional's theatrical work. Two basic components are isolated: the conceptual paradigms and the technical resources. ln the first part of the thesis, the four most influential paradigms on the brazilian directors are exposed, in their general lines. They are represented by four artists whose work is fundamental for modem theatre - Konstantin Stanislavski, Vsevolod Meyerhold, Bertolt Brecht and Jerzy Grotowski. Not by chance, four european creators. The second part deals with a pragmatical way of doing theatre: the director's operational procedures as they are seen by some handbooks published by professors of various american universities. By exposing these two components of the director's working tools, this study tries to relate them with the present situation and the needs of brazilian theatre
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-05-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.