• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.25.2020.tde-25102021-125448
Document
Author
Full name
Rosimeire Plimolan França
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2020
Supervisor
Committee
Campanelli, Ana Paula (President)
Lima, Hayana Ramos
Pinheiro, Cláudia Ramos
Vieira, Narciso Almeida
Title in Portuguese
Imunologia e as perspectivas de interesse e aprendizado por estudantes dos cursos de Medicina e Odontologia
Keywords in Portuguese
Ensino médio
Ensino-aprendizagem
Sistema imunológico
Abstract in Portuguese
Alguns autores já relataram as dificuldades encontradas pelos alunos em entender os conteúdos complexos que abordam o ensino de imunologia durante o Ensino Médio. É de suma importância para o direcionamento de novas abordagens pedagógicas, avaliar o conhecimento prévio sobre o sistema imunológico de alunos do ensino medio. Na primeira etapa deste estudo, utilizou-se um questionário para analisar as concepções prévias sobre o sistema imune dos estudantes recém-ingressos na faculdade. Na segunda etapa, para verificar quais foram os conceitos que os alunos passaram a adquirir, aplicou-se as mesmas questões da primeira etapa. Verificamos, para os alunos do curso de Odontologia durante a primeira análise, que mais de 50% de acertos estavam relacionados com questões fáceis, 33,33% de acertos das questões intermediárias e, apenas 16,29% de acertos das questões complexas. Na segunda análise, os resultados evidenciaram uma melhora significativa na porcentagem de acertos, uma vez que, das oito questões propostas, todas tiveram um predomínio acima de 85% de acertos. Em relação aos resultados para o curso de Medicina, na primeira análise, os resultados evidenciaram que mais de 50% de acertos estavam relacionados a questões fáceis, 40% a questões intermediárias e 25% das questões, complexas. Na segunda análise, verificamos uma melhora nos acertos das questões mais fáceis e intermediárias e, para as questões mais complexas, houve melhora, mas não muito significativa de 25% para 31,48%. Após a análise, verificou-se uma melhora signigicativa no aprendizado pós-conteúdo ministrado em ambos os cursos, demonstrando o interesse em aprender e adquirir conhecimento através do estudo e que, somados ao conhecimento prévio trazidos do ensino médio, conseguem promover mudanças conceituais de senso comum para o científico.
Title in English
Immunology and the perspectives of interest and learning by medical and dental students graduates of medicine and dentistry
Keywords in English
High School
Immune system
Teaching-learning
Abstract in English
Learning Immunology poses a challenge to many high school students. it is necessary a full examination and redesign of the education of high school students to improve outcomes for all high school students to become adequately prepared for college. To assess students' prior knowledge, we raise questions about immune system. These questions were applied in the first and last day of immunology course. During the first analysis, we found that, for dentistry students, more than 50% of correct answers were related to simple questions, 33.33% to intermediate questions, and only 16.29% to complex questions. In the final analysis, the results showed a significant improvement in the percentage of correct answers, with a predominance above 85% of correct answers. Regarding the results for the medical students, during the first analysis, the results showed that more than 50% of correct answers were related to simple questions, 40% to intermediate questions and 25% to complex questions. In the final analysis, we found a significant improvement in the percentage of correct answers, but statistical significance was not the same. We were able to verify a significant improvement with the post-content learning demonstrating capacity and interest in learning, added to the previous knowledge brought from High School.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-10-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.