• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.25.2023.tde-22062023-152405
Document
Author
Full name
Renan Gustavo de Souza
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2023
Supervisor
Committee
Abramides, Dagma Venturini Marques (President)
Barletta, Janaína Bianca
Rodrigues, Maria Claudia
Zotesso, Marina Cristina
Title in Portuguese
Estratégias de autoregulação e habilidades sociais durante a pandemia de covid-19
Keywords in Portuguese
Habilidade sociais
Pandemia Covid-19
Regulação emocional
Universitários
Abstract in Portuguese
A pandemia de COVID-19 deflagrou mudanças significativas nas rotinas da sociedade e, dentre elas destacamos o cotidiano dos estudantes universitários que se depararam com ajustes e adaptações para a modalidade de ensino remoto a fim de prosseguir com seus estudos, bem como o desafio de conciliar a rotina acadêmica com as atividades domésticas e restaurativas entre outras. O impacto psicológico originado pela ruptura imposta pelo isolamento ou distanciamento social é considerado sem precedentes, o que torna cada vez mais relevante a investigação sobre os níveis de sintomas psicológicos, as estratégias de regulação (habilidade de manter, aumentar ou diminuir um ou mais componentes da resposta emocional, incluindo os sentimentos, comportamentos e respostas fisiológicas) e o papel de fatores de proteção, como as habilidades sociais, diante de demandas interpessoais. Nesse sentido, o presente estudo teve por objetivo identificar as estratégias de regulação emocional e o repertório de habilidades sociais em estudantes universitários, de instituições ensino superior, pública e privada, submetidos ao ensino remoto durante a pandemia e isolamento/distanciamento social. A avaliação foi realizada por meio da Escala de Dificuldades de Regulação Emocional (DERS), Inventário Breve de Sintomas (BSI), do Questionário de Habilidades Sociais (CHASO) e questionário sociodemográfico. A coleta foi feita de maneira on-line, foi realizada a estatística descritiva dos dados agrupados (média e desvio padrão) bem como de testes estatísticos pertinentes para estabelecer associações e relações entre as taxas de regulação emocional, sintomas psicológicos e repertório de habilidades sociais. Resultados: A amostra de conveniência do presente estudo contou participantes do sexo feminino (83%),o índice de gravidade destes sintomas concentrou-se nas categorias "Muito Alto" e "Alto" (79,16%), ao passo que na categoria de sintomas positivos de distress pouco mais da metade (62,50%) dos participantes tiveram um índice alto. A maioria de respondentes (75%) dos dois primeiros anos iniciais dos cursos. Na comparação entre grupos: estudantes do ensino público e privado não houve diferença estatisticamente significativa para sintomas e sinais de alterações de saúde emocional. Entretanto quando se observou a comparação para as habilidades sociais há um destaque para a habilidade de saber enfrentar críticas e uma tendência na objetividade dos alunos da escola pública. Mesmo diante desse grupo com risco para saúde mental, os estudantes analisados relataram um bom repertório de Habilidades Sociais, um fator de protecao para enfrentar situacoes adversas, o que vai de encontro dos dados identificados na literatura. Desta forma seria importante pensar em estudos posteriores com amostras maiores. A analise entre Regulação Emocional (DERS) e de Habilidades Sociais (CHASO) mostrou correlação negativas para MTESE (manter a tranquilidade dem situacoes embaraçosas) e NA (não aceitação; OBJ (objetivos); IMP (impulsos); EST (estratégias), e DERSTOT (Total na eslada DERS). Além disso, a dimensão DPD (defender os proprios direitos) tambem correlacionou-se negativamente com CLA (clareza), indicando que, quanto maior o escore na escala de Habilidades Sociais, menor a média na escala sobre autorregulação e vice-versa.
Title in English
Self-regulation strategies and social skills during the covid-19 pandemic.
Keywords in English
College students
Covid-19 pandemic
Emotional regulation
Social Skills
Abstract in English
The COVID-19 pandemic triggered significant changes in society's routines and, among them, we highlight the daily life of university students who were faced with adjustments and adaptations to the remote teaching modality in order to continue with their studies, as well as the challenge of reconciling the academic routine with domestic and restorative activities, among others. The psychological impact originated by the disruption imposed by isolation or social distancing is considered unprecedented, which makes research on the levels of psychological symptoms, regulation strategies (ability to maintain, increase or decrease one or more components of emotional response, including feelings, behaviors and physiological responses) and the role of protective factors, such as social skills, in the face of interpersonal demands. In this sense, the present study aimed to identify emotional regulation strategies and the repertoire of social skills in university students, from higher education institutions, public and private, submitted to remote teaching during the pandemic and social isolation/distancing. The assessment was carried out using the Difficulty of Emotional Regulation Scale (DERS), Brief Symptom Inventory (BSI), the Social Skills Questionnaire (CHASO) and a sociodemographic questionnaire. Data collection was carried out online, descriptive statistics were performed on the grouped data (mean and standard deviation) as well as relevant statistical tests to establish associations and relationships between emotional regulation rates, psychological symptoms and social skills repertoire. Results: The convenience sample of the present study included female participants (83%), the severity index of these symptoms was concentrated in the categories "Very High" and "High (79.16%), wile in the category of positive symptoms of distress just over half (62.50%) of the participants had a High index. Most respondents (75%) from the first two years initial courses. In the comparison between groups: public and private school students, there was no statistically significant difference for symptoms and signs of emotional health changes. However, when comparing social skills, there is an emphasis on the ability to know how to face criticism and a tendency towards objectivity among public school students. Even in the face of this group at risk for mental health, the analyzed students reported a good repertoire of Social Skills, a protective factor to face adverse situations, which is in line with the data identified in the literature. Therefore, it would be important to think about further studies with larger samples. The analysis between Emotional Regulation (DERS) and Social Skills Regulation (CHASO) showed negative correlations for MTESE (keep calm in embarrassing situations) and NA (non-acceptance; OBJ (goals); IMP (impulses); EST (strategies), and DERSTOT (Total on the DERS scale). In addition, the DPD dimension (defending one's rights) was also negatively correlated with CLA (clarity), indicating that the higher the score on the Social Skills scale, the lower the mean on the self-regulation scale and vice versa.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-06-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.