• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.25.2022.tde-08032023-172815
Document
Author
Full name
Daniele Baptista Nery
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2022
Supervisor
Committee
Jacob, Regina Tangerino de Souza (President)
Comerlatto, Mariane Perin da Silva
Felipini, Leila Maria Gumushian
Ferrari, Deborah Viviane
Title in Portuguese
Crescendo com a perda auditiva: localização e validação da ferramenta do Ida Institute destinada às crianças, adolescentes e jovens adultos
Keywords in Portuguese
Aconselhamento
Deficiência auditiva
Estudo de validação
Abstract in Portuguese
Objetivo: Localizar para o idioma português brasileiro e validar os materiais de aconselhamento sobre as principais transições da vida por faixa etária "Growing Up with Hearing Loss", disponíveis no site do Ida Institute, destinados às crianças, adolescentes, jovens adultos com deficiência auditiva (DA) e seus familiares. Métodos: Os materiais da ferramenta foram localizados para o português brasileiro, revisados e diagramados em formato de apresentação em PowerPoint® em sua versão teste, mantendo os padrões similares ao formato original da ferramenta. Para a etapa de validação, os 44 participantes que foram divididos nos grupos G1A (7 crianças e adolescentes com DA), G1B (7 adultos com DA), G1C (12 pais e/ou responsáveis por crianças com DA) e G2 (18 fonoaudiólogos) avaliaram a ferramenta por meio de questionários distintos elaborados de acordo com o foco de avaliação de cada grupo. Resultados: Os resultados obtidos pelos grupos G1A e G1C atingiram um nível superior a 75% de concordância positiva , assim como no G2 alcançou-se mais de 80% em frequência de respostas positivas, demonstrando assim, que a ferramenta foi avaliada de forma positiva por tais grupos, com a exceção do grupo G1B que obteve 74% de concordância positiva. Conclusão: Crescendo com a Perda Auditiva apresenta um conteúdo válido à população brasileira. A ferramenta de aconselhamento, associada aos programas de intervenção, tem potencial para auxiliar na identificação e reflexão das dificuldades ocasionadas pelos efeitos da DA. Somados aos desafios encontrados nos períodos de transições da vida, a identificação do apoio necessário pode auxiliar no desenvolvimento das habilidades necessárias para o enfrentamento dessas situações com sucesso. A ferramenta em sua versão teste está disponível no endereço https://repositorio.usp.br/item/003109417.
Title in English
Growing up with hearing loss: location and validation of the Ida Institute tool aimed at children, adolescents and young adults
Keywords in English
Couseling
Hearing loss
Validation study
Abstract in English
Aim: Localize into Brazilian Portuguese and validate counseling materials on significant life transitions by age group "Growing Up with Hearing Loss (HL)," available on the Ida Institute website, aimed at children, adolescents, young adults with HL, and their families. Methods: The tool materials were localized into Brazilian Portuguese, revised, and diagrammed in a PowerPoint® presentation format in its test version, maintaining standards similar to the tool's original design. For the validation stage, the 44 participants were divided into groups G1A (7 children and adolescents with HL), G1B (7 adults with HL), G1C (12 parents and/or guardians of children with HL) and G2 (18 speech therapists) evaluated the tool using different questionnaires prepared according to the evaluation focus of each group. Results: The results obtained by groups G1A and G1C reached a level greater than 75% of positive agreement, as well as in G2, more than 80% in frequency of positive responses were reached, thus demonstrating that the tool was evaluated positively by such groups, except for group G1B which obtained 74% of positive agreement. Conclusion: "Crescendo com a perda auditiva" presents valuable content for the Brazilian population. The counseling tool associated with intervention programs has the potential to help identify and reflect on the difficulties caused by the effects of HL. In addition to the challenges encountered during life transitions, recognizing the necessary support could help to learn the skills to manage those situations successfully. The test version tool is available for open access in the USP repository (https://repositorio.usp.br/item/003109417).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-03-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.