• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.25.2019.tde-05102021-090516
Document
Author
Full name
Maria Thereza Raab Forastieri Piccino
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2019
Supervisor
Committee
Blasca, Wanderléia Quinhoneiro (President)
Amantini, Susy Nazare Silva Ribeiro
Lacerda, Adriana Bender Moreira de
Maximino, Luciana Paula
Title in Portuguese
Programa de intervenção em saúde auditiva baseado nos princípios do programa Dangerous Decibels® em escolares
Keywords in Portuguese
Educação em Saúde
Escolares
Perda Auditiva
Ruído
Abstract in Portuguese
Segundo a Organização Mundial da Saúde, aproximadamente 1,5 milhão de jovens apresentam perda auditiva causada pela exposição a níveis de pressão sonora elevados. A promoção da saúde envolve aspectos educativos, transformando hábitos e estilo de vida. Dessa forma, projetos de Educação em Saúde sobre exposição a níveis elevados de pressão sonora, que estabeleçam parcerias internacionais, tornam-se caminhos para difusão do conhecimento, por meio de uma metodologia solidificada por estudos anteriores envolvendo o protagonismo juvenil. Este trabalho teve como objetivo desenvolver um programa de intervenção em saúde auditiva baseada nos princípios da Educação Interativa, utilizando a dinâmica do programa Dangerous Decibels® aliada a proposta do Projeto Jovem Doutor. O estudo foi realizado com 41 escolares em 2 escolas, sendo uma particular e uma pública municipal, e em 1 Centro de Promoção Social. As atividades foram desenvolvidas em 4 etapas. Primeiramente os jovens participaram de uma atividade presencial, utilizando as atividades do programa Dangerous Decibels® Brasil. Em seguida, os escolares produziram materiais educacionais que foram apresentados nas Oficinas Culturais realizadas por eles em cada escola, objetivando multiplicar o conhecimento para seus colegas. Para avaliar a efetividade do programa de intervenção foram utilizados questionários idênticos em três situações: pré intervenção, pós intervenção e após quatro meses de realização do programa. Os resultados demonstram que o programa de intervenção foi efetivo. Foi realizada análise estatística descritiva. A eficácia do programa foi avaliada imediatamente após e após 4 meses. Foi observado diferença estatisticamente significativa (p <0,001) nos valores médios entre os grupos, nas 3 situações. Ao avaliar as escolas foi observado diferença estatisticamente significativa (p <0,05) entre os grupos. Domínios também foram avaliados, foi possível observar que para os domínios Conhecimento, Comportamento e Barreira, houve um aumento imediato nos resultados, sustentados após 4 meses. Pode-se concluir que o programa de intervenção em saúde auditiva foi eficaz, fazendo com que os escolares mudassem suas atitudes frente aos sons potencialmente perigosos.
Title in English
Hearing Health intervention Program based on the principles of Dangerous Decibels® program in students
Keywords in English
Health Education
Hearing Loss
Noise
Students
Abstract in English
According to the World Health Organization, approximately 1.5 million young people have hearing loss caused by exposure to high levels of sound pressure. Health promotion involves educational aspects, transforming habits and lifestyle. Thus, Health Education projects on exposure to high levels of sound pressure, which establish international partnerships, become paths for the dissemination of knowledge, through a methodology solidified by previous studies involving young leadership. This work aimed to develop a hearing health intervention program based on the principles of Interactive Education, using the dynamics of the Dangerous Decibels® program combined with the proposal of the Young Doctor Project. The study was carried out with 41 students in 2 schools, a private and a public school, and also a Social Promotion Center. The activities were developed in 4 stages. Firstly, the youth participated in a classroom activity, using the activities of the Dangerous Decibels® Brazil program. Then, the students produced educational materials that were presented in Cultural Workshops held by them in each school, aiming to multiply the knowledge for their peers. In order to evaluate the effectiveness of the intervention program, identical questionnaires were used in three stages: pre-intervention, post-intervention and after four months of program implementation. The results demonstrated that the intervention program was effective. Descriptive statistical analysis was performed and the effectiveness of the program was evaluated immediately after intervention and then 4 months later. It was observed that there is a statistically significant difference (p <0.001) in the mean values between the groups in all 3 stages. When evaluating schools, a statistically significant difference (p <0.05) was observed between groups. Domains were also evaluated, it was observed that for the domains "Knowledge", "Behavior" and "Barrier", there was an immediate increase in results, sustained after 4 months. It can be concluded that the program was effective since it motivated students to change their attitude towards potentially dangerous sounds.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-10-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.