• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2011.tde-31102011-082934
Document
Author
Full name
Diane Militão Yamamoto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2011
Supervisor
Committee
Mello, Débora Falleiros de (President)
Furtado, Maria Cândida de Carvalho
Viera, Cláudia Silveira
Title in Portuguese
O cuidado à saúde da criança e sua família: experiências de estudantes de enfermagem
Keywords in Portuguese
criança
cuidado em saúde
educação em enfermagem
Abstract in Portuguese
A busca pela consolidação do Sistema Único de Saúde (SUS) no Brasil trouxe repercussões na organização dos serviços de saúde, nas concepções de promoção da saúde, na prevenção de agravos, nas medidas terapêuticas, na produção de cuidados e integralidade da atenção à saúde. Nessa perspectiva, foram lançadas discussões sobre estratégias de mudanças para ampliar a compreensão do sistema de saúde e nesse movimento foi proposta uma aproximação entre as instituições formadoras e os serviços do SUS. No Brasil, o ensino de Enfermagem, a partir das mudanças preconizadas pelas Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Enfermagem, necessita repensar seus projetos e procurar superar as concepções conservadoras, tendo desafios com novas formas de ensinar. O presente estudo teve por objetivo geral analisar as experiências dos estudantes de enfermagem durante a graduação referente à saúde da criança e sua família, na perspectiva do cuidado em saúde, com vistas à reflexão da formação do enfermeiro/a no contexto do SUS. Trata-se de um estudo exploratório e descritivo, com análise qualitativa dos dados, tendo por base os relatos de estudantes de enfermagem durante a graduação, pautado na análise temática a partir de entrevistas semi estruturadas gravadas com 23 estudantes. As idéias-chave e significados das experiências dos estudantes de enfermagem culminaram no agrupamento dos seguintes temas: O cuidado em saúde da criança; Cuidar da criança com a participação da família. O cuidado em saúde é visto pelos estudantes de enfermagem entrevistados como complexo e amplo, que envolve cuidar da vida e da saúde. Entre os elementos para compor esse cuidado, os estudantes destacam o relacionamento interpessoal, o trabalho em equipe, a ajuda de forma ampliada na resolução de problemas, bem como a prevenção, a melhoria da saúde, o tratar, o estar junto e o respeito ao outro. Os estudantes abordaram que o cuidado da saúde da criança está ligado ao contexto em que ela vive, que é preciso conhecer sua família, suas características, seus relacionamentos e condições de vida, pois entendem que a família é a referência para a criança, atentando para um olhar ampliado, não só para a doença, mas para outras necessidades de saúde. Os estudantes expressaram preocupações com a integralidade, o acolhimento e a humanização do cuidado, destacando que tais princípios devem permear todos os níveis de atenção à saúde. As experiências dos estudantes permitiram a construção de conhecimentos significativos e um ,,saber-fazer" fundamentado nas necessidades da criança e sua família.
Title in English
The health care of children and their families: experiences of nursing students
Keywords in English
child
health care
nursing education
Abstract in English
The search for the consolidation of the Unified Health System (SUS) in Brazil has had repercussions on the organization of health services, the concepts of health promotion, prevention of diseases in therapeutic measures, the production of comprehensive care and health care. From this perspective, strategies were launched discussions on changes to broaden the understanding of the health system and this movement was proposed a rapprochement between training institutions and the NHS services. In Brazil, the teaching of nursing, given the changes recommended by the National Curriculum Guidelines for Undergraduate Courses in Nursing, you need to rethink their designs and seek to overcome the conservative views, and challenges with new ways of teaching. This study aimed at analyzing the experiences of nursing students during graduation on the health of the child and his family from the perspective of health care, in order to reflect the training of nurses / in the context of the SUS. It is an exploratory and descriptive study with qualitative data analysis, based on reports of nursing students during the graduation, based on thematic analysis from semi-structured recorded interviews with 23 students. The key ideas and meanings of the experiences of student nurses led to the grouping of the following topics: The health care of the child, take care of the child with family participation. The health care is seen by respondents as nursing students and a large complex, which involves caring for life and health. Between the elements to make this care, students highlight the interpersonal relationships, teamwork, assistance extended in order to solve problems, as well as prevention, improved health, treat, being together and respect each other . Students addressed the health care of children is linked to the context in which it lives, it is necessary to know their family, their characteristics, their relationships and living conditions, since they assume that the family is the reference to the child, noting an extended look, not only for disease but for other health needs. Students expressed concerns about the completeness, the host and the humanization of care, noting that these principles should permeate all levels of health care. The experiences of students allowed the construction of meaningful knowledge and a 'know-how "based on the needs of the child and his family.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-01-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.