• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2020.tde-17032021-111354
Document
Author
Full name
Jeniffer Stephanie Marques Hilario
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2020
Supervisor
Committee
Mello, Débora Falleiros de (President)
Fracolli, Lislaine Aparecida
Furtado, Maria Cândida de Carvalho
Silva, Rosane Meire Munhak da
Title in Portuguese
A visita domiciliar na primeira infância: mapa conceitual
Keywords in Portuguese
Criança
Desenvolvimento infantil
Promoção da saúde
Visita domiciliar
Abstract in Portuguese
A criança na primeira infância está em constante processo de crescimento e desenvolvimento, sendo a fase que envolve mudanças e aquisição de habilidades, mas há vulnerabilidades que podem interferir no desenvolvimento infantil, tendo repercussões ao longo da vida. Neste contexto, são relevantes as estratégias que minimizam os efeitos negativos ao desenvolvimento da criança, e a visita domiciliar (VD) tem sido enfatizada como uma estratégia pertinente ao processo de cuidar das crianças e suas famílias. O presente estudo tem por objetivo analisar as evidências científicas sobre a VD para crianças de zero a 6 anos de idade incompletos, na perspectiva da promoção da saúde e do desenvolvimento na primeira infância. Trata-se de uma revisão integrativa da literatura, com buscas em seis bases de dados: LILACS, CINAHL, Scopus, Web of Science, PubMed e PsycINFO. Os critérios de inclusão foram estudos científicos nos idiomas português e inglês, publicados no período entre 2010 e 2019, estudos originais quantitativos, qualitativos e de método misto, com foco central de VD na primeira infância, com crianças menores de seis anos de idade. Os critérios de exclusão foram: estudos de revisão bibliográfica e sistemática, repetidos/duplicados nas referidas bases de dados, teses, dissertações, livros e capítulos de livros, resumos publicados em anais de eventos e editoriais de revistas. Para a localização dos estudos foram cruzados descritores relacionados aos elementos da estratégia PICo. Para a análise da inserção dos estudos com avaliação foi utilizado o instrumento adaptado do CASP, sendo selecionados 46 estudos para compor a revisão. Na análise dos resultados, foi utilizada a estratégia do Mapa Conceitual e síntese integrativa dos resultados e conclusões dos artigos selecionados para a revisão. Os resultados foram organizados em quatro temas: Especificidades das visitas domiciliares na primeira infância, Benefícios ao desenvolvimento da criança, Benefícios nos cuidados parentais e Efeitos nos cuidados básicos da saúde da criança. A síntese integrativa reafirma que a VD é uma importante estratégia para atuação profissional na primeira infância, indicando os benefícios ao desenvolvimento da criança e dos cuidadores parentais, na perspectiva da promoção da saúde. O Mapa Conceitual elaborado sugere uma gama de elementos importantes que qualifica a VD na primeira infância, sugerindo sua fundamental importância no contexto da atenção primária à saúde, com contribuições à atenção integral à saúde da criança e às boas práticas parentais.
Title in English
Home visit in early childhood: Concept map
Keywords in English
Child
Child development
Health promotion
Home visit
Abstract in English
The child in period of early childhood is in a constant process of growth and development, being the phase that involves changes and acquisition of skills, but there are vulnerabilities that can interfere with child development, having repercussions throughout life. In this context, strategies that minimize the negative effects on the child's development are relevant, and home visits (HV) have been emphasized as a strategy relevant to the process of caring for children and their families. The present study aims to analyze the scientific evidence on the HV for children aged 0 to 6 years old, from the perspective of health promotion and development in early childhood. It is an integrative literature review, with searches in six databases: LILACS, CINAHL, Scopus, Web of Science, PubMed and PsycINFO. The inclusion criteria were scientific studies in Portuguese and English, published between 2010 and 2019, original quantitative, qualitative and mixed method studies, with a central focus on RV in early childhood, with children under six years of age. The exclusion criteria were: bibliographic and systematic review studies, repeated in the referred databases, theses, dissertations, books and book chapters, abstracts published in the annals of events and magazine editorials. For the location of the studies, descriptors related to the elements of the PICo strategy were crossed. For the analysis of the insertion of the studies with evaluation, the instrument adapted from CASP was used, with 46 studies selected to compose the review. In the analysis of the results, the Conceptual Map strategy was used and an integrative synthesis of the results and conclusions of the articles selected for review. The results were organized into four themes: Specificities of home visits in early childhood, Benefits to child development, Benefits in parental care and Effects on basic child health care. The integrative synthesis reaffirms that the HV is an important strategy for professional performance in early childhood, indicating the benefits to the development of the child and parental caregivers, in the perspective of health promotion. The Conceptual Map elaborated suggests a range of important elements that qualifies the HV in early childhood, suggesting it is fundamental in the context of primary health care, with contributions to comprehensive child health care and good parenting practices.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
JenniferHilario.pdf (1.28 Mbytes)
Publishing Date
2021-04-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.