• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.22.2022.tde-08032023-165111
Document
Author
Full name
Paula Daniella de Abreu
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2022
Supervisor
Committee
Monroe, Aline Aparecida (President)
Almeida, Sandra Aparecida de
Araújo, Ednaldo Cavalcante de
Ballestero, Jaqueline Garcia de Almeida
Title in Portuguese
Rede social de mães, pais ou responsáveis por crianças e adolescentes transgêneros
Keywords in Portuguese
Enfermagem
Família
Identidade de gênero
Pessoas transgênero
Rede social
Saúde pública
Abstract in Portuguese
Introdução: As crianças e os adolescentes transgêneros e seus responsáveis vivenciam desafios para a visibilidade de suas necessidades frente ao contexto cisnormativo que os vulnerabilizam, demandando redes de apoio e políticas de saúde que se estruturem em modelo protetor. Objetivo: Analisar a rede social das mães, pais ou responsáveis por crianças ou adolescentes transgêneros. Método: Estudo qualitativo, descritivo e exploratório, fundamentado nas dimensões estrutura, função e dinâmica do referencial teórico-metodológico de Rede Social. A produção de dados ocorreu entre agosto e outubro de 2021, com 33 mães, pais e responsáveis por crianças ou adolescentes transgêneros, selecionados por meio de amostragem snowball. As entrevistas individuais foram audio/videogravadas e, posteriormente, transcritas na íntegra e viabilizaram a construção dos mapas de rede; as falas foram submetidas à técnica de Análise de Conteúdo, modalidade temática, com auxílio do software IRaMuTeQ determinando as categorias temáticas. Resultados: As redes primárias se apresentaram pequenas e com poucas pessoas que interagem para o apoio. A família se configurou como primeira rede de socialização com maior função/responsabilização e sobrecarga materna. As dinâmicas revelaram vínculos frágeis e conflituosos com familiares/parentes, amigos, colegas e vizinhos, com destaque para a figura do homem. Nas redes secundárias, foram identificados vínculos fortes com ambulatórios especializados do Sistema Único de Saúde e Organizações Não Governamentais. Foram identificados vínculos frágeis, conflituosos, interrompidos e rompidos no âmbito da rede de atenção em função da falta de ambiência, despreparo técnico de profissionais da saúde e escassos serviços habilitados para pessoas trans no período infanto-juvenil. A dinâmica escolar apresentou situações de transfobia, medo, falta de acolhimento e preconceitos. Os serviços sociais apresentaram vínculos fortes, mas também conflituosos, com situações de negação de direitos. Considerações finais: As redes sociais apresentaram limitações para o apoio eficaz e necessidade de fortalecimento, sendo a sua análise importante ferramenta para a prática assistencial, estruturação de políticas, construção de linha de cuidado transespecífica e de tecnologias educacionais para o empoderamento com vistas ao apoio à transgeneridade.
Title in English
Social network of mothers, fathers or guardians of transgender children and adolescents
Keywords in English
Family
Gender identity
Nursing
Public health
Social networking
Transgender persons
Abstract in English
Introduction: Transgender children, adolescents and their guardians experience challenges to earn visibility for their needs in the cisnormative context that makes them vulnerable, in need of support networks and health policies that are structured in a protective model. Objective: To analyze the social network of mothers, fathers or guardians of transgender children or adolescents. Method: Qualitative, descriptive and exploratory study, based on the structural, functional and dynamic dimensions of the Social Network theoretical and methodological framework. The data collection took place between August and October/2021, having as participants 33 mothers, fathers and guardians of transgender children or adolescents, whose selection was made through the snowball technique. The individual interviews were audio/videotaped and transcribed in full, which enabled the construction of the network maps; the speeches were submitted to Content Analysis, thematic mode, with the aid of software IRaMuTeQ. Results: The primary networks were small and with few people interacting for support. The family was shown to be the first social network with greater function/responsibility, with maternal overload. The dynamics revealed fragile and conflicting bonds with family members/relatives, friends, colleagues, and neighbors, especially male figures. In the secondary networks, strong bonds were identified with specialized clinics of the official Public Health System (SUS) and Non-Governmental Organizations. Fragile, conflicting, interrupted, and broken links were identified in the healthcare network due to the lack of ambiance, technical unpreparedness of health professionals, and the scarcity of qualified services for trans people in the childhood and youth period. The school dynamics presented situations of transphobia, fear, exclusion, and prejudice. The social services showed strong bonds, but also conflicting ones, with situations of denial of rights. Conclusion: Social networks showed limitations for effective support and a need for strengthening, and this analysis is an important tool for care practice, policy structuring, construction of a trans-specific line of care and educational technologies for empowerment with the goal of supporting transgender people.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-03-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.