• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2023.tde-06102023-141802
Documento
Autor
Nombre completo
Glenyston Nascimento Ferreira
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
Ribeirão Preto, 2023
Director
Tribunal
Camargo, Rosangela Andrade Aukar de (Presidente)
Goes, Fernanda dos Santos Nogueira de
Júnior, José Renato Gatto
Pereira, Marta Cristiane Alves
Título en portugués
Percurso formativo e necessidades de aprendizagem de trabalhadores de um serviço de atendimento móvel de urgência
Palabras clave en portugués
Cuidado de saúde universal
Educação permanente em saúde
Enfermagem
Saúde pública
Serviços médicos de emergência
Urgência e emergência
Resumen en portugués
INTRODUÇÃO: No Brasil, a formação de recursos humanos para o Sistema Único de Saúde (SUS) tem avançado na última década com a disseminação da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde (PNEPS). Neste contexto, está inserido o Serviço de Atendimento Móvel de Urgência (SAMU), tendo em vista que a qualificação de suas ações depende de uma equipe que aprimora suas competências técnicas baseada nas evidências da literatura e consciente de suas responsabilidades ético-sociais. Um dos desafios da gestão do SAMU é a implantação de um processo de trabalho que possa integrar no seu cotidiano atividades de educação, que favoreçam as mudanças da prática profissional que se fizerem necessárias frente aos problemas identificados. Atividades que deverão ser construídas por meio do diálogo democrático entre os profissionais, gestores e usuários a partir de problemas identificados, bem como de necessidades de aprendizagem da equipe. OBJETIVO: Analisar o percurso formativo de trabalhadores de um Serviço de Atendimento Móvel de Urgência e suas percepções sobre as necessidades de aprendizagem para qualificação do seu processo de trabalho na unidade. MÉTODO: Trata-se de uma pesquisa descritiva de caráter qualitativo realizada com trabalhadores de saúde do Serviço de Atendimento Móvel de Urgência de um município do interior do Estado de São Paulo à luz da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde e o referencial teórico-metodológico de Paulo Freire; a coleta de dados foi realizada a partir de encontros dialógicos on-line com 20 trabalhadores do local pesquisado (4 técnicos de enfermagem, 4 enfermeiros, 4 médicos, 3 técnicos auxiliares de regulação médica [TARM] e 3 condutores), que foram transcritos e analisados segundo a temática dos conteúdos identificados. RESULTADOS: Participaram deste estudo: seis (37,5%) técnicos em enfermagem, quatro (80%) enfermeiros, quatro (21,05%) médicos, três (13,04%) condutores e três (13,63%) TARM. No mapa temático construído as principais categorias dos assuntos trazidos pelos participantes foram as seguintes: a formação dos trabalhadores e a necessidade do conhecimento teórico-prático no Atendimento Pré-Hospitalar (APH); a necessidade de atualização do conhecimento teórico-prático e a compreensão da Educação Permanente em Saúde no APH; a internet enquanto ferramenta na busca de informações atualizadas e a necessidade do diálogo na construção coletiva do conhecimento; a necessidade de atualização do conhecimento técnico-científico na pandemia e a conscientização sobre a importância das normas regulamentadoras; a percepção do processo de trabalho e a necessidade de compreensão do trabalho de equipe. CONSIDERAÇÕES FINAIS: Os profissionais do SAMU enfrentam grandes dificuldades com os processos formativos. Apesar da heterogeneidade da formação inicial e os cursos que foram desenvolvidos, as iniciativas foram interrompidas ou suprimidas e, atualmente, ocorrem de forma assistemática e pontual. Constata-se também que há a necessidade de aprimorar as estratégias de aprendizado para essa população e que os Núcleos de Educação Permanente, fundamentados pelos círculos de cultura, podem contribuir para favorecer tal prática. Além disso, a pandemia da COVID-19 dificultou ainda mais o trabalho desses profissionais.
Título en inglés
Training path and learning needs of workers of a mobile emergency care service
Palabras clave en inglés
Emergency medical services
Nursing
Permanent health education
Public health
Universal health care
Urgency and emergency
Resumen en inglés
BACKGROUND: In Brazil, the training of human resources for the Unified Health System (SUS) has advanced, in the last decade, with the dissemination of the National Policy for Permanent Education in Health (PNEPS). The Mobile Emergency Care Service (SAMU) is inserted in this context, considering that the qualification of its actions depends on a team that improves its technical competencies based on the evidence of the literature and awareness of its ethical-social responsibilities. One of the challenges of SAMU management is the implementation of a work process that could integrate into their daily lives educational activities, which could favor the changes in professional practice that are necessary to face the problems identified. These activities should be built from the democratic dialogue between professionals, managers and users based on identified problems, as well as on the learning needs of the team. OBJECTIVE: To analyze the training path of workers of a mobile emergency care service and their perceptions about the learning needs for qualification of their work process in the unit. METHOD: This is a descriptive research study of qualitative nature carried out with health workers of mobile emergency care service of a municipality in the Northeast region of the state of São Paulo in the light of the National Policy of Permanent Education in Health and the theoretical-methodological framework of Paulo Freire; data collection was performed through online meetings with 20 workers from the researched site (4 nursing technicians, 4 nurses, 4 physicians, 3 auxiliary technicians of medical regulation [TARM], and 3 drivers), meetings were transcribed and analyzed according to the theme. RESULTS: In the research context, according to professional categories, participated in this study: six (37.5%) nursing technicians, four (80%) nurses, four (21.05%) physicians, three (13.04%) drivers, and three (13.63%) TARMs. As a result, a thematic map was obtained containing the main categories of the themes brought by participants; training of workers and the need for theoretical and practical knowledge in Pre-Hospital Care (PHC); need to update theoretical and practical knowledge and understanding of Permanent Education in Health in PHC; internet as a tool in the search for updated information and the need for dialogue in the collective construction of knowledge; need to update technical-scientific knowledge in the pandemic and raise awareness of the importance of regulatory standards; perception of the work process and the need to understand teamwork. CONCLUSION: Through this research, it is possible to observe that SAMU professionals face great difficulties with the educational processes, it also points out that, despite the heterogeneity of initial training and the courses that were developed, the initiatives were interrupted or suppressed, and they currently occur in an unsystematic and punctual way. It is also noticed that there is a need to improve the forms of learning strategies for this population, and that the Permanent Education Centers based on cultural circles contribute to favor this practice. In addition, the COVID-19 pandemic has made the work of these professionals even more difficult.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
DISSERTAC_GLENYSTON.pdf (998.95 Kbytes)
Fecha de Publicación
2023-11-13
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.