• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2020.tde-06072020-162628
Document
Author
Full name
Jacqueline Rodrigues da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2019
Supervisor
Committee
Furtado, Maria Cândida de Carvalho (President)
Fonseca, Luciana Mara Monti
Lopes, Nátali Artal Padovani
Zorzo, Juliana Cardeal da Costa
Title in Portuguese
Desenvolvimento de vídeo educativo para o atendimento de enfermagem em emergência pediátrica decorrente de choque séptico
Keywords in Portuguese
Choque séptico
Enfermagem pediátrica
Filmes e vídeos educativos
Medicina de emergência pediátrica
Tecnologia educacional
Abstract in Portuguese
O presente estudo trata do atendimento da equipe de enfermagem à criança em situação crítica, mais especificamente em situação de emergência decorrente de choque séptico. Com o objetivo de desenvolver material educativo de treinamento para atuação da enfermagem em situação de emergência pediátrica decorrente de choque, este estudo metodológico percorreu três fases: pré-produção, produção e pós-produção. Na primeira delas, construiu-se o roteiro do vídeo, com seis páginas contendo capa e sete cenas, dentre elas a apresentação do vídeo seguido de cenas que envolveram ações da equipe de saúde para atendimento da criança em situação de emergência decorrente de choque séptico. Este roteiro foi validado na primeira rodada por 10 peritos. Depois, foi criado o storyboard que orientou as demais etapas da produção. Na produção do vídeo, selecionou-se local para filmagem, tipo de cenário, manequins, equipamentos, materiais para encenação e equipamentos de imagem e áudio. O preparo do ambiente contou com equipe especializada em atividades laboratoriais de ensino de uma instituição pública de ensino superior. Sete atores e um técnico de audiovisual contribuíram nesse momento. Na montagem do cenário (enfermaria de Pediatria), foram utilizados um manequim pediátrico, um monitor multiparamétrico com software para simulação e materiais e equipamentos necessários para atender a criança. Na pós-produção, o vídeo foi editado visando a sua qualidade e a proximidade com a realidade da assistência nele encenada. A validação do vídeo foi feita por um profissional da enfermagem que atua na assistência hospitalar pediátrica, um docente de graduação de enfermagem, ambos participantes da validação do roteiro, e também por um técnico de audiovisual, especialista em designer gráfico, com experiência em desenvolvimento de vídeos e games interativos. O projeto de pesquisa foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Do roteiro do vídeo, os peritos analisaram cada cena considerando uso de jargões técnicos, vocabulário, clareza e fidedignidade das informações comparando a um cenário real. Para todas as cenas, cada um dos itens obteve valores superiores a 90% de adequação, em alguns houve total concordância entre os peritos. Como produto final, o vídeo educativo tem duração de 11 minutos e 26 segundos e contempla título, apresentação da temática, atendimento da criança em situação de choque séptico até sua estabilização, finalização e créditos. O mesmo foi validado por três juízes, dois para avaliar o atendimento à criança em situação de urgência e um para avaliar aspectos técnicos do vídeo. Esta validação contribui para que a sua oferta ao público a que se destina seja feita de forma mais aceitável e melhor compreensível. Assim, cumpre-se o propósito de entregar um dispositivo de conhecimento que favoreça a adesão dos profissionais de saúde aos protocolos de cuidado da criança em situação de emergência decorrente de choque séptico. A sua configuração permite acesso remoto e em qualquer momento, seja em estabelecimento de saúde ou de ensino. Entende-se que esse recurso tecnológico tem potencial para compor programas de aprendizado, de treinamento ou de aprimoramento para o cuidado de enfermagem à criança em situação crítica
Title in English
Development of educational video for pediatric emergency nursing care due to septic shock
Keywords in English
Educational technology
Educational videos and movies
Pediatric emergency medicine
Pediatric nurse
Septic shock
Abstract in English
This study approaches nursing team services for children in critical situations, more specifically in emergency situations due to septic shock. Aiming to develop educational training material for nursing practice in pediatric emergency situations due to shock, this methodological study went through three phases: pre-production, production and post-production. In the first, the video's script was developed. Six pages long with a cover and seven scenes, among them, a screening of the video followed by scenes that involved actions by the child health care service team for children in emergency situations due to septic shock. This script was validated in the first round by 10 experts. A storyboard was then created, which guided the other production stages. During the video's production, filming location, type of scenario, mannequins, equipment, staging material and image and audio equipment were selected. The environment was prepared by a team specialized in laboratory teaching activities of a public higher education institution. Seven actors and one audiovisual technician contributed at this time. When building the scenario (Pediatrics ward), a pediatric mannequin, a multiparametric monitor with simulation software and materials and equipment needed to care for a child were included. The video was edited in post-production aiming to achieve quality and a reality of the staged care. The video was validated by a nursing professional working in pediatric hospital care, a nursing undergraduate professor, both participants of the script validation, and also by an audiovisual technician, expert in graphic design, with experience in developing interactive videos and games. The Ethics Research Committee of the Ribeirão Preto School of Nursing of São Paulo University approved the research project. From the movie scripe, specialists analyzed each scene considering the use of technical jargon, vocabulary, clarity and information reliability compared to a real scenario. For all scenes, each item obtained values above 90% of adequacy, in some there was complete agreement among the experts. As an end product, the educational video lasts 11 minutes and 26 seconds and includes title, theme presentation, care of children in septic shock until their stabilization, completion and credits. The video was validated by three judges, two to assess the care of children in urgent situations and one to evaluate technical aspects of the video. This validation helps to make the video's distribution more feasible, acceptable and better understandable. Thus, it fulfills the purpose of delivering a knowledge device that favors the accession of health professionals to child care protocols in emergency situation due to septic shock. It is configuration allows remote access at any time, whether in a health or educational establishment. It is understood that this technological resource has the potential to compose learning, training or improvement programs for nursing care for critically ill children
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-07-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.