• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2023.tde-05022024-120126
Document
Author
Full name
Bruna Thais Salgado Sena
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2023
Supervisor
Committee
Panobianco, Marislei Sanches (President)
Reis, Francisco José Cândido dos
Silva, Mônica Maria de Jesus
Souza, Sonia Regina de
Title in Portuguese
Aspectos sobre Papilomavírus Humano (HPV) na universidade: conhecimento de estudantes de enfermagem
Keywords in Portuguese
Conhecimento
Enfermagem
Papilomavírus humano
Universitários
Abstract in Portuguese
O HPV (Human Papiloma Virus - sigla em inglês para Papilomavírus humano) é um vírus sexualmente transmissível, de alta frequência, que apresenta evidente papel na causa de infecções sexualmente transmissíveis (IST) e tumores malignos. A vacina contra o vírus é ofertada no Brasil pelo Sistema Único de Saúde (SUS) e não exclui a realização de exames de rastreamento, como o citopatológico ou Papanicolaou, no caso de prevenção do câncer de colo de útero. Nesse sentido, o enfermeiro exerce ações essenciais de educação, prevenção e promoção da saúde, com foco na vacinação e no diagnóstico das lesões causadas pelo vírus. No entanto, entre estudantes de enfermagem, é notável um déficit desse conhecimento, não somente no público brasileiro. Sendo o enfermeiro um elemento chave no combate à propagação de IST e prevenção de doenças como o câncer de colo de útero, cabe investigar as lacunas de conhecimento sobre o tema, com fim de agregar mudanças positivas no processo de formação desses profissionais. Neste estudo quantitativo, para coleta de dados foram respondidos dois questionários, um sociodemográfico e de saúde sexual, e outro de Medida de Conhecimento do HPV. Os dados foram digitados duplamente em planilhas do Microsoft Excel 2016 e analisados por meio de estatística descritiva. Foram utilizados os parâmetros média, mediana, desvio padrão, mínimo e máximo para as variáveis quantitativas, e frequência percentual para todas as variáveis trabalhadas. Para variáveis categorizadas em dois ou mais grupos, foi aplicado o Teste Exato de Fisher; para grupos categóricos independentes utilizou-se Teste de Kruskal-Wallis, e na comparação de amostras independentes aplicou-se Teste U de Mann-Whitney. Participaram 264 estudantes dos cursos de graduação da universidade escolhida, sendo 232 do sexo feminino e 31 do sexo masculino, com média de idade de 21,8 anos. Em sua maioria, declararam-se brancos (69,7%), solteiros (95,5%) e com renda familiar de até 5 salários mínimos (70,0%). A média de idade de início da atividade sexual foi de 17,0 anos, enquanto a média de número de parceiros sexuais foi de 5,6. 64,4 declararam estar vacinados com todas as doses da vacina contra o HPV. Quanto ao Questionário de Medida de Conhecimento do HPV, foi apresentado resultado insatisfatório (abaixo de 70%) pelos estudantes dos três primeiros anos de graduação e satisfatório para os estudantes dos últimos anos, que já haviam cursado uma disciplina sobre o tema. Parte desses estudantes possuía déficit no conhecimento sobre o HPV, em especial, em relação à identificação de sinais e sintomas associados à infecção pelo HPV, à compreensão dos mecanismos de transmissão do vírus, à apreciação da correlação entre a infecção por HPV e ao início precoce da atividade sexual, à avaliação do maior risco de infecção entre indivíduos sexualmente ativos, à incidência da infecção por HPV, à indicação de tratamentos, ao teste do HPV em geral, às questões pertinentes à vacinação, incluindo informações sobre o número de doses necessárias e às proteções proporcionadas pela imunização. Os resultados evidenciam a importância de abordar as lacunas de conhecimento sobre o HPV entre os estudantes de enfermagem, com potencial para melhorar a qualidade da assistência em saúde.
Title in English
Aspects about Human Papillomavirus (HPV) at the university: knowledge of nursing students
Keywords in English
Human Papillomavirus
Knowledge
Nursing
University students
Abstract in English
Human Papillomavirus is a sexually transmitted virus with high frequency that plays a clear role in causing sexually transmitted infections (STIs) and malignant tumors. The vaccine against the virus is offered in Brazil through the Unified Health System and does not exclude the need for screening tests, such as cytology or Pap smear, for the prevention of cervical cancer. In this context, nurses play essential roles in education, prevention, and health promotion, with a focus on vaccination and the diagnosis of lesions caused by the virus. However, among nursing students, there is a noticeable deficit in this knowledge, not only among the Brazilian population. Since nurses are key players in combating the spread of STIs and preventing diseases such as cervical cancer, it is necessary to investigate the gaps in knowledge about this topic to bring about positive changes in the education of these professionals. In this quantitative study, data were collected using two questionnaires: one on sociodemographics and sexual health, and another on the Measurement of HPV Knowledge. The data were double-entered into Microsoft Excel 2016 spreadsheets and analyzed using descriptive statistics. Parameters such as mean, median, standard deviation, minimum, and maximum were used for quantitative variables, and percentage frequency for all variables worked on. For variables categorized into two or more groups, the Exact Fisher Test was applied, while for independent categorical groups, the Kruskal-Wallis Test was used. The MannWhitney U Test was applied for comparing independent samples. A total of 264 students from the chosen university participated, with 232 females and 31 males, with an average age of 21.8 years. The majority identified as white (69.7%), single (95.5%), and with a family income of up to 5 minimum wages (70.0%). The average age of sexual activity initiation was 17.0 years, with an average of 5.6 sexual partners. 64.4% declared that they had received all doses of the HPV vaccine. Regarding the HPV Knowledge Measurement Questionnaire, students in the first three years of undergraduate studies presented unsatisfactory results (below 70%), while students in the final years, who had already taken a course on the subject, achieved satisfactory scores. Some of these students had significant gaps in knowledge about HPV, particularly concerning the identification of signs and symptoms associated with HPV infection, understanding the mechanisms of virus transmission, appreciating the correlation between HPV infection and early initiation of sexual activity, assessing the higher risk of infection among sexually active individuals, the incidence of HPV infection, treatment indications, the HPV test in general, and questions related to vaccination, including information about the number of necessary doses and the protection provided by immunization. The results emphasize the importance of addressing knowledge gaps about HPV among nursing students, with the potential to enhance the quality of healthcare.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-03-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.