• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2022.tde-19082022-080455
Document
Author
Full name
Letícia Genova Vieira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2022
Supervisor
Committee
Silveira, Renata Cristina de Campos Pereira (President)
Braga, Fernanda Titareli Merizio Martins
Nascimento, Amanda Salles Margatho do
Vasquês, Christiane Inocencio
Title in Portuguese
Programas de ensino-aprendizagem para o cuidado com o cateter venoso central de longa permanência em pacientes oncológicos: revisão sistemática
Keywords in Portuguese
Cateteres
Educação de pacientes como assunto
Infecções relacionadas a cateter
Oncologia
Abstract in Portuguese
Introdução: Pacientes oncológicos em quimioterapia que fazem o uso de Cateter Venoso Central de Longa Permanência (CVC-LP) apresentam riscos inerentes de complicações clínicas, dentre elas, as complicações infecciosas, as quais pode acarretar em maiores taxas de morbimortalidade. Para garantir a prevenção e controle de tais complicações, profissionais de saúde podem recorrer a implementação de outras estratégias de educação em saúde além do fornecimento de, somente, orientações padronizadas ou do cuidado usual, tais como programas de ensino-aprendizagem, direcionados a pacientes oncológicos e/ou seus respectivos cuidadores/familiares, os quais abordem técnicas de manipulação e cuidados adequados com o dispositivo. Objetivo: Avaliar a eficácia de programas de ensino-aprendizagem sobre o cuidado com o CVC-LP, direcionados a pacientes oncológicos em quimioterapia endovenosa e/ou seus respectivos cuidadores/familiares, na prevenção e controle de complicações infecciosas relacionadas a este dispositivo. Método: Revisão sistemática da literatura, relatada segundo as etapas propostas pelo PRISMA. A busca por estudos foi realizada nas bases de dados eletrônicas CINAHL, Cochrane Library, EMBASE, LILACS, MEDLINE via portal PubMed, Scopus e Web of Science. A literatura cinzenta foi consultada a partir do Google Scholar. As estratégias de busca foram formuladas e adaptadas segundo as especificidades de cada uma das fontes de informação utilizadas, contendo descritores controlados e palavras-chave. A seleção dos estudos elegíveis foi realizada, por dois revisores de maneira independente e cega, levando em consideração os critérios de elegibilidade previamente estabelecidos. Um terceiro revisor foi consultado para resolver eventuais conflitos. Ao final da seleção, realizou-se a busca manual nas listas de referências dos estudos incluídos, a fim de identificar outros estudos para a inclusão. Os estudos incluídos foram analisados criteriosamente, e submetidos ao processo de extração de dados. Em seguida, o risco de viés de cada estudo foi avaliado utilizando as ferramentas RoB 2 e ROBINS-I, disponibilizadas pela Colaboração Cochrane. Os dados obtidos foram, então, sintetizados, somente, de forma qualitativa, uma vez que, devido a significativa heterogeneidade quanto às configurações metodológicas dos estudos incluídos, não foi possível a realização da síntese quantitativa (metanálise). Resultados: Sete estudos foram considerados elegíveis para compor a presente revisão, sendo dois ensaios clínicos randomizados, dois ensaios clínicos não-randomizados, e três estudos quase-experimentais. Quatro estudos foram realizados com pacientes pediátricos e seus cuidadores/familiares, e três estudos foram realizados com pacientes adultos. Os programas de ensino-aprendizagem implementados para a educação do paciente e/ou cuidador/familiar, sobre o cuidado com o CVC-LP, foram desenvolvidas por meio de dimensões teórico-práticas, em cinco estudos, e por meio de dimensões somente teóricas, em dois estudos. Conclusões: Os programas de ensino-aprendizagem, tanto teóricos como teórico-práticos sobre o cuidado com o CVC-LP, direcionados a pacientes oncológicos em quimioterapia endovenosa e/ou seus respectivos cuidadores/familiares, são mais eficazes na prevenção e controle de complicações infecciosas relacionadas a este dispositivo, do que somente o fornecimento de orientações-padrão e/ou cuidados usuais fornecidos pela equipe de saúde.
Title in English
Teaching-learning programs for the care of long-term central venous catheters in cancer patients: systematic review
Keywords in English
Catheter-related infections
Catheters
Medical oncology
Patient education as a topic
Abstract in English
Background: Cancer patients undergoing chemotherapy who use the Long Term Central Venous Catheter (LT-CVC) present inherent risks of clinical complications, including infectious complications, which can lead to higher rates of morbidity and mortality. To ensure the prevention and control of such complications, healthcare professionals can resort to implementing other health education strategies besides the provision of only standardized guidelines or the usual care, such as teaching-learning programs, aimed to cancer patients and/or their respective caregivers/parents, that address handling techniques and proper care of the device. Objective: To evaluate the effectiveness of teaching-learning programs about LT-CVC care, aimed at cancer patients undergoing intravenous chemotherapy and/or their respective caregivers/parents, in the prevention and control of infectious complications related to this device. Method: Systematic review of the literature, reported according to the steps proposed by PRISMA. The search for studies was performed in the electronic databases CINAHL, Cochrane Library, EMBASE, LILACS, MEDLINE via PubMed portal, Scopus and Web of Science. Gray literature was consulted using Google Scholar. Search strategies was formulated and adapted according to the specificities of each information source, containing controlled descriptors and keywords. The selection of eligible studies was performed by two reviewers independently and blindly, take into account previously established eligibility criteria. A third reviewer was consulted to resolve any conflicts. At the end of the selection, a hand search was performed in the references lists of included studies, in order to identify other studies for inclusion. The included studies were carefully analyzed, and submitted to the process of data extraction. After that, the risk of bias of each study was assessed using the RoB 2 and ROBINS-I tools provided by the Cochrane Collaboration. The data obtained were then synthesized only qualitatively, since, due to significant heterogeneity regarding the methodological configurations of the included studies, it was not possible to perform a quantitative synthesis (meta-analysis). Results: Seven studies were considered eligible to compose the present review, being two randomized clinical trials, two non-randomized clinical trials, and three quasi-experimental studies. Four studies were performed with pediatric patients and their caregivers/parents, and three studies were performed with adult patients. The teaching-learning programs implemented for patient and caregivers/parents education on the LT-CVC care were developed through theoretical-practical dimensions, in five studies, and through only theoretical dimensions, in two studies. Conclusions: Teaching-learning programs, both theoretical and theoretical-practical, aimed to cancer patients undergoing intravenous chemotherapy and/or their respective caregivers/parents, are more effective in preventing and controlling infectious complications related to this device, than, only, the provision of standard-orientations and/or usual care provided by the healthcare team.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Release Date
2024-05-20
Publishing Date
2022-08-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.