• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2020.tde-17032021-110333
Document
Author
Full name
Jealison Rogerio dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2020
Supervisor
Committee
Costa, Simone de Godoy (President)
Ancheschi, Leila Maria Marchi Alves
Rangel, Elaine Maria Leite
Toneti, Adrielle Naiara
Title in Portuguese
Conhecimento teórico e prático de estudantes de fisioterapia na medida indireta da pressão arterial: avaliação e desenvolvimento de um objeto virtual de aprendizagem
Keywords in Portuguese
Determinação da pressão arterial
Educação
Fisioterapia
Tecnologia educacional
Abstract in Portuguese
Dadas as modificações que as tecnologias de informação e comunicação promoveram na educação e, vislumbrando-se o potencial das estratégias de ensino digitais na formação dos estudantes de fisioterapia, realizou-se o presente estudo com o objetivo de desenvolver e avaliar um Objeto Virtual de Aprendizagem (OVA) orientado pelo processo de design instrucional (DI), sobre a temática "Medida indireta da pressão arterial". Trata-se de uma pesquisa metodológica de abordagem quantitativa, realizada no período de agosto de 2019 a abril de 2020, em duas etapas: 1) Avaliação diagnóstica do conhecimento teórico e prático de estudantes de graduação em fisioterapia, utilizando-se instrumento com 42 questões para caracterização sócio demográfica da amostra e avaliação de conhecimento teórico-prático sobre medida indireta da pressão arterial; 2) Desenvolvimento e avaliação do OVA, cuja qualidade foi avaliada por peritos fisioterapeutas e enfermeiros com experiência didática, utilizando-se o Learning Object Review Instrument 2.0. Participaram do estudo 126 graduandos em fisioterapia, cursando desde o segundo ao oitavo semestre do curso. A avaliação diagnóstica identificou lacunas no conhecimento teórico-prático sobre a medida indireta da pressão arterial e a necessidade de fortalecerem seus conhecimentos. Uma WebQuest curta sobre a temática foi desenvolvida, ambientada e avaliada no ambiente virtual de aprendizagem Moodle, via USP Extensão. A avaliação do OVA "WebQuest - Medida Indireta da Pressão Arterial" por oito peritos em fisioterapia e enfermagem indicou que os itens foram classificados como muito bom e excelente em relação à Qualidade do conteúdo, Alinhamento dos objetivos de aprendizagem, Feedback e adaptação, Motivação, Design de apresentação, Utilização de interação, Acessibilidade e Conformidade padrão. Os peritos fizeram sugestões pertinentes que permitiram a realização de ajustes para implementação futura junto a graduandos em fisioterapia. Os resultados evidenciam a relevância dos componentes da WebQuest, contemplando atividades que desenvolvem o pensamento crítico, a solução de problemas vivenciados e despertam o interesse dos graduandos para o aprender. A WebQuest demonstra-se compatível com a necessidade de ampliação do uso de estratégias de ensino digitais na formação profissional em fisioterapia.
Title in English
Theoretical and practical knowledge of the physiotherapy students on indirect blood pressure measurement: Evaluation and development of a virtual learning object
Keywords in English
Blood pressure determination
Education
Educational technology
Physical therapy specialty
Abstract in English
Due to the changes that information and communication technologies have promoted in education and, considering the potential of digital teaching strategies in the training of physiotherapy students, this study was carried out with the objective of developing and evaluating a Virtual Learning Object (VLO) guided by the Instructional Design (ID) process, on the theme "Indirect blood pressure measurement". This is a methodological research with a quantitative approach, carried out from August 2019 to April 2020, in two stages: 1) Diagnostic evaluation of theoretical and practical knowledge of undergraduate physiotherapy students, using an instrument with 42 questions for socio-demographic characterization of the sample and evaluation of theoretical and practical knowledge about indirect blood pressure measurement; 2) Development and evaluation of a VLO, which quality was assessed by physiotherapists and nurses experts and with teaching experience, using the Learning Object Review Instrument 2.0. 126 undergraduate physiotherapy students participated in the study, taking courses from the second to the eighth semester of the course. The diagnostic evaluation identified gaps in theoretical and practical knowledge about the indirect blood pressure measurement and the need to strengthen their knowledge. A short WebQuest on the theme was developed, set and evaluated in the virtual learning environment Moodle, via USP Extension. The VLO "WebQuest - Indirect Blood Pressure Measurement" was evaluated by eight experts in physiotherapy and nursing whose indicated that the items were classified as very good and excellent in relation to Content quality, Learning goal alignment, Feedback and adaptation, Motivation, Presentation design, Interaction usability, Accessibility and Standard compliance. The experts made pertinent suggestions that allowed adjustments to be made for future implementation with undergraduate physiotherapy students. The results show the relevance of WebQuest's components, including activities that develop critical thinking, the solution of experienced problems and arouse the interest of students to learn it. WebQuest is compatible with the need to expand the use of digital teaching strategies in professional training in physiotherapy.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-04-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.