• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.22.2021.tde-14122021-174528
Document
Author
Full name
Elaine Cantarella Lima
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2021
Supervisor
Committee
Bernardes, Andrea (President)
Camargo, Rosangela Andrade Aukar de
Peres, Aida Maris
Santos, Jose Luis Guedes dos
Title in Portuguese
Análise do modelo de gestão compartilhada na perspectiva dos gestores e trabalhadores do Sistema Único de Saúde
Keywords in Portuguese
Gestão em saúde
Pesquisa em administração em enfermagem
Serviços médicos de emergência
Abstract in Portuguese
Modelos de gestão tradicionais, que apresentam estruturas formais e verticalizadas, têm várias limitações. Torna-se, portanto, necessário incentivar estratégias no interior das organizações que promovam discussões sobre as estruturas hierárquicas, movimento que tem sido observado no setor da saúde. A exemplo disso, o sistema de saúde brasileiro tem focado na descentralização da tomada de decisão e do poder investindo em gestão estratégica e democrática. Para tanto, faz-se necessária a realização de uma análise da situação atual da gestão nos diversos serviços de saúde. Assim, o objetivo deste estudo, realizado em três fases, foi analisar a adoção do modelo participativo de gestão nos Prontos Atendimentos dos municípios que compõem o Departamento Regional de Saúde XIII (DRS XIII), na perspectiva dos gestores e trabalhadores de saúde. Trata-se de estudo de métodos mistos multifásico, sendo na primeira fase realizada a análise do modelo de gestão com seis gestores municipais e 223 trabalhadores de 10 prontos atendimentos de oito municípios do DRS XIII. Os dados quantitativos foram analisados por meio de estatística descritiva. A fim de analisar a significância da associação entre categorias ocupacionais, gestores e trabalhadores, e os aspectos da gestão, foi utilizado o teste exato de Fisher, sendo adotado o nível de significância de 5%. Os dados qualitativos foram analisados com o apoio do software DSCSoft®. Os dois conjuntos de dados foram fundidos com o objetivo de se encontrar a relação entre eles e proceder à interpretação dos resultados. Na segunda fase foi planejado o desenvolvimento da intervenção educativa e na terceira fase da pesquisa foi desenvolvido um estudo quase-experimental, por meio da coleta de dados quantitativos de 30 participantes. Os dados foram analisados por meio do teste t de Student, sendo igualmente adotado o nível de significância de 5%. Dos profissionais que participaram da pesquisa, a maior parte era do sexo feminino e ocupava o cargo de auxiliar de enfermagem. Enquanto os gestores avaliam o modelo de gestão da instituição como sendo mais contemporâneo e participativo, possibilitando aos trabalhadores participarem da tomada de decisão e dando autonomia aos mesmos para decidirem sobre questões do dia a dia, na visão dos trabalhadores o modelo de gestão é tradicional, destacando-se por sua estrutura formal e verticalizada. Conclui-se que o modelo de gestão das organizações de saúde ainda é ordenado pelos princípios da administração mais tradicional e verticalizada e tem impacto direto na satisfação dos profissionais no cotidiano do trabalho. Nesse sentido, torna-se essencial o conhecimento e o envolvimento dos gestores na implantação do modelo de gestão contemporâneo, de modo a contemplar as políticas do próprio SUS, bem como de valorizar a participação de todos os profissionais na busca de melhor atendimento ao usuário dos serviços de saúde. Com a realização do estudo quase-experimental foram incorporados conhecimentos sobre gestão compartilhada pelos gestores e pelos trabalhadores após a implementação da ação educativa. Espera-se que o conhecimento adquirido durante a intervenção educativa, somado ao conhecimento anterior dos participantes da pesquisa, possam ser disseminados e gerar modificações necessárias que contribuam com a melhoria das relações no ambiente de trabalho e, consequentemente, no atendimento ao usuário do sistema de saúde.
Title in English
Analysis of the shared management model from the perspective of the managers and workers of the Unified Health System
Keywords in English
Emergency medical services
Health management
Nursing administration research
Abstract in English
Traditional management models, which present formal and verticalized structures, have several limitations. It is therefore necessary to encourage strategies within organizations that promote discussions about hierarchical structures, a movement that has been observed in the health sector. As an example, the Brazilian health system has focused on the decentralization of decision making and power by investing in strategic and democratic management. To this end, it is necessary to carry out an analysis of the current management situation in the various health services. Thus, the objective of this study, carried out in three phases, was to analyze the adoption of the participatory management model in the Emergency Departments of the municipalities that make up the Regional Health Department XIII (RHD XIII), from the perspective of managers and health workers. This is a multiphase mixed methods study, with the analysis of the management model being carried out in the first phase with six municipal managers and 223 workers from 10 emergency rooms in eight cities of the RHD XIII. The quantitative data were analyzed using descriptive statistics. In order to analyze the significance of the association between occupational categories, managers and workers, and management aspects, Fisher's exact test was used, adopting a significance level of 5%. The qualitative data were analyzed with the support of the DSCSoft software®. The two sets of data were merged in order to find the relationship between them and proceed to the interpretation of the results. In the second phase, the development of the educational intervention was planned and in the third phase of the research, a quasi-experimental study was developed by collecting quantitative data from 30 participants. The data was analyzed using Student's t-test, with a significance level of 5%. Of the professionals who participated in the research, most were female and held the position of nursing assistant. While managers evaluate the institution's management model as being more contemporary and participatory, allowing workers to participate in decision making and giving them autonomy to decide on day-to-day issues, in the workers' view the management model is traditional, standing out for its formal and verticalized structure. It is concluded that the management model of health organizations is still ordered by the principles of a more traditional and verticalized administration and has a direct impact on the satisfaction of professionals in their daily work. In this sense, it becomes essential the knowledge and involvement of managers in the implementation of the contemporary management model, in order to contemplate the policies of UHS itself, as well as to value the participation of all professionals in the search for better service to the user of health services. The quasi-experimental study incorporated knowledge about shared management by managers and workers after the implementation of the educational action. It is expected that the knowledge acquired during the educational intervention, added to the previous knowledge of the research participants, can be disseminated and generate necessary changes that contribute to the improvement of relationships in the workplace and, consequently, in the care of health system users.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-01-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.