• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2022.tde-08032023-152847
Document
Author
Full name
Agostinho Antônio Cruz Araújo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2022
Supervisor
Committee
Mendes, Isabel Amelia Costa (President)
Costa, Simone de Godoy
Sodré, Paula Canova
Vedana, Kelly Graziani Giacchero
Title in Portuguese
Escala de Estressores de Estudantes de Enfermagem (4E-15): adaptação e validação semântica para o Brasil
Keywords in Portuguese
Educação em enfermagem
Estágio clínico
Estresse psicológico
Estudantes de enfermagem
Estudo de validação
Abstract in Portuguese
Estudantes de enfermagem vivenciam situações consideradas estressoras durante o seu processo formativo. Os fenômenos que ocasionam estresse podem afetar o estado psicossocial do graduando e, assim, reduzem o seu desempenho acadêmico. Desse modo, é fundamental realizar a validação de um instrumento no contexto brasileiro que poderá auxiliar a identificação de estressores vivenciados pelos estudantes de enfermagem, a fim de direcionar os docentes na interpretação e compreensão dessas situações com vistas à promover intervenções para minimizar o estresse acadêmico e assim, qualificar o processo de ensino-aprendizagem. O estudo possui como objetivo geral traduzir, adaptar e validar a The Student Nurse Stressor-15 (SNS-15) Scale para uso no Brasil. Trata-se de estudo metodológico que seguiu as seguintes etapas: tradução, síntese, retrotradução (back translation), revisão por um comitê de especialistas e pré-teste. O comitê de especialistas foi composto por sete docentes de enfermagem. No pré-teste e validação semântica, participaram 270 estudantes de dois cursos de graduação, sendo 32 e 238, respectivamente. O Índice de Validade de Conteúdo (IVC) foi utilizado para calcular a concordância dos especialistas e o Alfa de Cronbach para testar a confiabilidade do instrumento. A coleta de dados foi realizada presencialmente e por meio digital, via Google Forms, e todas as informações foram duplamente digitadas e exportadas para o programa IBM® SPSS® Statistics versão 25, para análise estatística. Denominou-se de "Escala de Estressores de Estudantes de Enfermagem (4E-15)" a versão traduzida, adaptada e validada para o Brasil. Esta versão recebeu alterações nos itens 2, 9 e 10, para melhor compreensão no contexto brasileiro. Ao considerar os 15 itens da Escala de Estressores de Estudantes de Enfermagem (4E-15), o IVC global foi de 0,81 e o Alfa de Cronbach equivalente a 0,814, ambos significativos. O instrumento é válido na identificação dos estressores vivenciados pelos estudantes de enfermagem brasileiros, o que pode subsidiar o desenvolvimento de investigações e intervenções voltadas para o aprimoramento do processo de ensino-aprendizagem, da segurança emocional e bem-estar.
Title in English
Nursing Students Stressors Scale (4E-15): adaptation and semantic validation for Brazil
Keywords in English
Clinical clerkship
Education
Nursing
Psychological
Stress
Students
Validation study
Abstract in English
Nursing students experience situations considered stressful during their training process. The phenomena that cause stress can affect the psychosocial state of the undergraduate and, thus, reduce their academic performance. In that sense, it is essential to validate an instrument in the Brazilian context that can help identify stressors experienced by nursing students, in order to guide professors in the interpretation and understanding of these cases so they are able to promote interventions to minimize academic stress and thus qualifying the teaching-learning process. The study has the general objective of translating, adapting and validating The Student Nurse Stressor-15 (SNS-15) Scale for use in Brazil. This is a methodological study that followed the following steps: translation, synthesis, back translation, review by a committee of specialists and pre-test. The expert committee was composed of seven nursing professors. In the pre-test and semantic validation, 270 students from two undergraduate courses participated, being 32 and 238, respectively. The Content Validity Index (CVI) was used to calculate the experts' agreement and the Cronbach's Alpha to test the instrument's reliability. Data collection was carried out in person and digitally, via Google Forms, and all information was double-typed and exported to the IBM® SPSS® Statistics program, version 25, for statistical analysis. The version translated, adapted and validated for Brazil was called "Escala de Estressores de Estudantes de Enfermagem (4E-15)". This version received changes in items 2, 9 and 10, for better understanding in the Brazilian context. When considering the 15 items of the Escala de Estressores de Estudantes de Enfermagem (4E-15), the overall CVI was 0.81 and Cronbach's Alpha equivalent to 0.814, both being significant. The instrument is valid for identifying the stressors experienced by Brazilian nursing students, which can support the development of investigations and interventions aimed at improving the teaching-learning process, emotional security and well-being.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
There are withheld file due to requirements (data publishing, patents or rights).
Release Date
2024-12-19
Publishing Date
2023-03-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.