• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.22.2018.tde-06072021-161420
Document
Author
Full name
Mirella Castelhano Souza
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2018
Supervisor
Committee
Mendes, Isabel Amelia Costa (President)
Antunes, Arthur Velloso
Silva, Ítalo Rodolfo
Ventura, Carla Aparecida Arena
Title in Portuguese
Validação Semântica das versões curtas das Escalas de Medição do Quociente de Empatia/Sistematização e caracterização empática e sistemática de graduandos de enfermagem brasileiros e portugueses
Keywords in Portuguese
Empatia
Enfermagem
Estudantes de enfermagem
Recursos humanos de enfermagem
Relações interpessoais
Abstract in Portuguese
Empatia é a capacidade que temos de entender e compreender o outro. É um sentimento essencial no relacionamento interpessoal e importante entre os profissionais da área da saúde bem como com os pacientes. Os profissionais da enfermagem são os que estão diretamente em contato com os pacientes em tempo integral, e um cuidado humanizado constitui um diferencial na assistência prestada. Este estudo compreende três partes que se complementam: uma revisão integrativa da literatura, seguida pela validação semântica das versões curtas das escalas de medição do Quociente de Empatia/Sistematização e depois pela análise do perfil empático e sistemático de estudantes de enfermagem brasileiros e portugueses. O estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo sob nº 191/2016 e pela Comissão de Ética da Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem da Escola Superior de Enfermagem de Coimbra parecer nº P362-09/2016. A revisão integrativa foi direcionada a partir da pergunta norteadora: "Quais são as evidências disponíveis na literatura para mensuração do grau empático de graduandos de enfermagem?". As bases de dados pesquisadas foram PubMed, Web of Science, CINAHL e LILACS, em busca de estudos primários publicados em todos os idiomas, sem limite de período. A validação semântica foi realizada por um comitê de cinco juízes, seguida de pré teste e aplicação das escalas junto a estudantes de enfermagem brasileiros. As versões finais foram consideradas confiáveis e válidas para mensurar o perfil empático e sistemático de graduandos de enfermagem e foi denominada de versões curtas das Escalas de Medição do Quociente de Empatia/Sistematização - Brasil. Em seguida, a escala foi aplicada em estudantes de enfermagem portugueses e brasileiros, tornando possível traçar o grau empático e sistemático dessas populações. Concluiu-se que os graduandos de enfermagem analisados possuem habilidade de lidar de forma intuitiva e espontânea em situações sociais, são pessoas metódicas, gostam de seguir regras, além de vivenciarem melhor a prática do que a teoria. As mulheres apresentaram grau empático maior que os homens, e estes se apresentaram mais sistematizados.
Title in English
Semantic validation of the short versions of the Empathy Quotient and Systemizing Quotient and empathic and systematic characteristics of Brazilian and Portuguese nursing graduates
Keywords in English
Empathy
Interpersonal relations
Nursing
Nursing staff
Students
Abstract in English
Empathy is our ability to understand the other. It is an essential feeling in interpersonal relationships and is important among the health professionals and with the patients. The nursing professionals are in direct and full-time contact with the patients, and humanized care represents a differential in care provision. This study consists of three complementary parts: an integrative literature review, followed by the semantic validation of the short versions of the Empathy Quotient and Systemizing Quotient scales and then by the analysis of Brazilian and Portuguese nursing students' empathic and systematic profile. The study received approval from the Research Ethics Committee at the University of São Paulo at Ribeirão Preto College of Nursing under number 191/2016 and from the Ethics Commission of the Health Sciences Research Unit: Nursing at Escola Superior de Enfermagem de Coimbra opinion P362-09/2016. The following question guided the integrative review: "What evidence is available in the literature to measure nursing undergraduates' degree of empathy?". The databases PubMed, Web of Science, CINAHL and LILACS were searched for primary studies published in all languages, without a time limit. A five-member expert committee performed the semantic validation, followed by a pretest and application of the scales to Brazilian nursing students. The final versions were considered reliable and valid to measure the empathic and systematic profile of nursing undergraduates and were called the short versions of the Escalas de Medição do Quociente de Empatia/Sistematização - Brasil. Then, the scale was applied to Portuguese and Brazilian nursing students, which permitted outlining these populations' empathic and systematic profile. It was concluded that the nursing undergraduates analyzed are able to cope with social situations intuitive and spontaneously, are methodical, like to follow rules and experience practice better than theory. The women presented a higher degree of empathy than the men, who proved to be more systematic.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-07-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.