• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.22.2018.tde-25012018-100948
Document
Author
Full name
Samuel Barroso Rodrigues
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2017
Supervisor
Committee
Souza, Jacqueline de (President)
Hayashida, Miyeko
Luis, Margarita Antonia Villar
Vargas, Divane de
Webster, Clarissa Mendonça Corradi
Title in Portuguese
Atitudes de iniciantes da graduação em enfermagem frente ao paciente alcoolista
Keywords in Portuguese
Alcoolismo
Atitudes
Estudantes de enfermagem
Transtornos relacionados ao uso de álcool
Abstract in Portuguese
Cuidar de pacientes com transtornos relacionados ao uso de álcool nem sempre constitui tarefa fácil ao enfermeiro generalista, sendo comuns atitudes negativas durante a graduação. O objetivo deste trabalho foi analisar a atitude de iniciantes do curso de graduação em enfermagem frente ao paciente alcoolista. Trata-se de um transversal de abordagem quantiqualitativa (mixed-method) realizado com alunos do primeiro e segundo anos do curso de enfermagem de uma Escola de Enfermagem no interior de São Paulo. Na primeira etapa (n=170) foi aplicada a EAFAA (Escala de Atitudes Frente ao Álcool e ao Alcoolista), o AUDIT (Alcohol Use Disorder Identification Test) e um questionário sociodemográfico. Na segunda etapa (n=19) realizou-se uma simulação realística com paciente simulado a fim de captar aspectos qualitativos relacionados às suas atitudes frente ao paciente alcoolista. Utilizou-se a técnica de observação participante e as simulações foram gravadas em vídeo e transcritas na íntegra, bem como os registros das observações. De posse desse material, foi realizada análise de conteúdo. Foram feitas análises descritivas para identificar a associação entre as variáveis sociodemográficas e as atitudes dos estudantes a partir do fator 2 da escala ("A pessoa com transtornos relacionados ao uso de álcool"). Seu escore mínimo possível é 1 e o máximo 5, sendo que quanto mais próximo de 5 mais positiva é a atitude. Os estudantes obtiveram média de 3,66 no fator 2 da escala e houve associação estatisticamente significativa entre a atitude e a faixa etária (p=0,014), bem como entre o beber mais de seis doses em uma única ocasião e o gênero declarado (p=0,027). Quanto aos aspectos qualitativos, identificaram-se três categorias: 1) Aspectos de âmbito emocional; 2) Aspectos de âmbito conceitual e 3) Aspectos de Âmbito comportamental. De forma geral, as atitudes dos alunos frente ao alcoolista foram mais positivas, embora os aspectos de âmbito emocional tenham se apresentado de forma predominantemente negativa. É importante desenvolver novos estudos na área, pautados em estratégias de coleta de dados não exclusivamente quantitativas, para a ampliação do entendimento das atitudes dos estudantes frente ao alcoolista em diferentes níveis da graduação em enfermagem, incluindo os iniciantes
Title in English
Nursing students' attitudes in front of the alcoholic patients
Keywords in English
Alcoholism
Attitudes
Disorders related to alcohol use
Nursing students
Abstract in English
Care of patients with disorders related to alcohol use is not always an easy task for the generalist nurses, and negative attitudes are common during undergraduate period. The objective of this research was to analyse the attitude of beginners of the undergraduate nursing course in front of the alcoholic patients. This is a transversal method of quantitativequalitative approach (mixed-method) carried out with students of the first and second years of the Nursing undergraduate in the interior of São Paulo, Brazil. In the first stage (n=170), the EAFAA scale (Alcohol and Alcohol Attitude Scale), the AUDIT (Alcohol Use Disorder Identification Test) and a sociodemographic questionnaire were applied. In the second stage (n=19) a realistic simulation was performed with simulated patients to pick up qualitative aspects related to their attitudes toward the alcoholic patients. The participant observation method was used and the simulations were recorded in video and transcribed, as well as the records of the observations. After this, all the material from the data collected was performed by content analysis. Descriptive analyses were carried out to identify the association between sociodemographic variables and students' attitudes from scale factor 2 ("The person with alcohol-related disorders"). Your minimum possible score is 1 and maximum 5, and the closer to 5 the more positive the attitude is. The students obtained an average of 3.66 on factor 2 of the scale and there was a statistically significant association between attitude and age (p=0.014), as well as between drinking more than six doses on a single occasion and the declared gender (p=0.027). Regarding the qualitative aspects, three categories were identified: 1) Behaviour aspects; 2) Conceptual aspects 3) Emotional aspects. In general, the students' attitudes toward the alcoholic patients were more positive, although the emotional aspects predominated in a negative. It is important to develop new studies in the area to broaden the understanding of attitudes toward alcoholic patients at different levels of nursing graduation, including beginning students, based on non-exclusively quantitative data collection strategies
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-02-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.