• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.22.2020.tde-17122019-171820
Document
Author
Full name
Angelica Teixeira Gomes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2019
Supervisor
Committee
Pedrão, Luiz Jorge (President)
Andrade, Antonio dos Santos
Luis, Margarita Antonia Villar
Martin, Maria Aparecida Fernandes
Title in Portuguese
Sociodrama com estudantes universitários: um instrumento de investigação e promoção de saúde mental
Keywords in Portuguese
Educação superior
Estudantes
Psicodrama
Sofrimento psíquico
Abstract in Portuguese
Estudos atuais apontam o alto índice de prevalência de sofrimento psíquico na população de estudantes universitários e poucos estudos enfocam a dimensão qualitativa das vivências acadêmicas. A presente pesquisa, de natureza qualitativa do tipo interventiva, foi realizada por meio de um processo de intervenção grupal sociodramática com estudantes universitários de Psicologia, e teve como objetivo compreender as vivências de estudantes universitários e mapear situações desafiadoras e geradoras de sofrimento psíquico, assim como as vivências ampliadoras de potencialidade. Foram realizadas quinze sessões grupais baseadas na teoria psicodramática com 11 estudantes universitários de Psicologia de um centro universitário. Cada sessão foi realizada em três etapas: o aquecimento, o desenvolvimento com dramatizações e o compartilhar, em que foram realizadas trocas de ideias, opiniões sobre os sentimentos e conteúdos vivenciados. Após as sessões foram confeccionados processamentos relativos ao vivido a fim de realizar a análise psicodramática do processo grupal. Além disso, as sessões foram descritas de modo a apreender o processo de produção das falas e dos temas discutidos em cada sessão. Os resultados indicaram dificuldades nas vivências acadêmicas, no nível pessoal, vocacional, nas relações sociais e no âmbito acadêmico, que são fonte de significativo sofrimento psíquico. Destacou-se como as relações aluno-aluno podem assumir um aspecto competitivo que dificulta as interações sociais em contexto acadêmico. A relação professor-aluno também se destacou como fonte significativa de sofrimento e é notadamente vivenciada como uma relação de submissão. As demandas acadêmicas dos universitários de Psicologia se revelaram como provocadoras de sofrimento psíquico em função de diversos aspectos relacionados ao funcionamento do curso. Verificou-se também que as atividades e vivências desenvolvidas no grupo sociodramatico possibilitaram novos modos relacionais a partir da revelação das diferenças nos modos de ser dos estudantes. Houve também a promoção da espontaneidade-criatividade no papel de estudante universitário de psicologia em alguns momentos do processo grupal, que permitiu o resgate de uma relação de interioridade com a vida e a emergência de possibilidades de vivenciar o papel de estudante de modo menos alienado, o que promoveu movimentação do sofrimento psíquico que permanecia inconsciente. Ainda, possibilitou que os estudantes questionassem o próprio modo de desempenhar o papel e questionassem as conservas culturais relativas ao desempenho desse papel e ao funcionamento institucional
Title in English
Sociodrama with university students: an instrument for research and promotion of mental health
Keywords in English
Education higher
Psychodrama
Stress
Students
Abstract in English
Current studies show the high prevalence of psychic suffering in the population of university students and few studies focus on the qualitative dimension of academic experiences. The present qualitative research is intervention based and was carried out through a process of sociodramatic group intervention. The research was conducted with university students of Psychology to understand the experiences of the students. The goal was to map challenging situations that generated mental suffering, as well as amplifying experiences of potentiality. Fifteen group sessions were conducted based on the psychodramatic theory with 11 Psychology students from a university. Each session was carried out in three stages: warm-up, development with role-plays and sharing, in which exchanges of ideas, opinions about feelings and session contents were carried out. After the sessions, elaborations were made in order to perform the psychodramatic analysis of the group process. In addition, the sessions were described in order to understand the process of producing the thoughts and the themes discussed in each session. The results indicated difficulties in academic experiences: personal , vocational, social and academic level, which are the source of significant psychic suffering. It was highlighted how student-student relationships can assume a competitive aspect that hinders social interactions in an academic context. The teacher-student relationship has also stood out as a significant source of suffering and is notably experienced as a relationship of submission. The academic demands of psychology undergraduates have proved to be a source of psychological distress due to several aspects related to the functioning of the academic course. It was also verified that the activities and experiences developed in the sociodramatic group allowed new types of relationships because of the revelation of the diversity of each student. There was also the promotion of spontaneity-creativity in the role of university student of psychology in some moments of the group process, which allowed the rescue of a relationship of interiority with life and the emergence of possibilities of experiencing the role of student in a less alienated way, which promoted the movement of psychic suffering that remained unconscious. It also enabled the students to question their own role and question the cultural preservation of the role and institutional functioning
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-02-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.