Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2010.tde-09032010-170211
Document
Author
Full name
Janaina Luiza dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2010
Supervisor
Committee
Bueno, Sonia Maria Villela (President)
Valle, Elizabeth Ranier Martins do
Fernandes, Maria de Fatima Prado
Title in Portuguese
Revisão documental da literatura científica sobre educação para a morte a docentes e discentes de enfermagem
Keywords in Portuguese
Brasil
discente.
docente
enfermagem
ensino
morte
Abstract in Portuguese
A Morte, ao menos na grande maioria das culturas do Ocidente, seja por questões pessoais, sociais, e/ou religiosos não se apresenta como tema preferido dos cidadãos, tampouco costuma ser tratada com naturalidade. Mas, se é assim, como se apresentam aqueles que todos os dias, por força do seu ofício, precisam conviver e enfrentar a questão da Morte? Qual o significado que ela assume para esses profissionais? Seriam essas pessoas diferentes das demais? Elas não se importariam com a Morte, do mesmo modo que a maioria das pessoas? Não seriam seres humanos? Por tantas interrogações, objetivamos então, levantar dados da literatura científica identificando como a temática morte vem sendo abordada na formação acadêmica de Enfermagem. A metodologia utilizada foi à qualitativa, com um estudo exploratório documental, caracterizando-se na pesquisa bibliográfica. As bases de dados acessadas foram MEDLINE, LILACS, BIREME, SCIELO, BDENF e a Biblioteca Central de Ribeirão Preto-USP, durante um período de cinco anos (2005, 2006, 2007, 2008, 2009). Utilizamos como palavras chave: "Educação a Morte e o morrer e Docente e discente de Enfermagem, Morte e o morrer" As buscas se deram no período de julho a outubro de 2009. Foram encontrados 12 artigos em periódicos com qualis A1, A2 e B1, B2. Ainda encontramos quatro capítulos de dois livros diferentes, abordando a temática da morte na formação acadêmica dos alunos de graduação em enfermagem. Emergiram então, três categorias para revisão de literatura dos livros e três categorias para revisão de literatura dos artigos respectivamente: 1 A morte e a tentativa de conceituá-la; 2 A tanatologia e a Universidade; 3 A formação acadêmica dos Enfermeiros sobre a temática morte-morrer; e; 1 Os discentes de enfermagem e o convívio com a morte; 2 O docente em enfermagem convivendo com a morte e as habilidades para ensinar; 3 A formação acadêmica dando suporte para visão crítico-reflexiva sobre a temática morte-morrer. Consideramos, portanto, que apesar de estarem havendo investimentos, esses ainda são ínfimos, em relação à necessidade da formação dos acadêmicos de enfermagem e que esses investimentos sejam publicados com maior frequência para toda comunidade, e que haja uma mudança de conduta neste sentido, na formação do futuro enfermeiro, e que novos estudos possam aprofundar o conhecimento na temática morte e morrer assim, trazendo efetivas mudanças para a realidade atual.
Title in English
Documentary review of scientific literature about death education for teachers and students of nursing.
Keywords in English
Brazil
death
education
nursery
students
teachers
Abstract in English
Death, at least in the vast majority of Western cultures, either on personal, social issues, and/or religious is not the people"s preferred theme, nor treated as a natural subject. But, if so, how those who, by their own work reality, need to live and face the death every single day? What it means for these professionals? Are those people different from others? Don"t they care about death, the same way the majority of people does? Weren"t they human beings? Due so many questioning, our objective is to search the scientific literature identifying how the thematic of death has being treated in the academic nursing training. The methodology used was the qualitative, with a documental exploratory study, characterized on the bibliographic search. The databases accessed were MEDLINE, LILACS, BIREME, SciELO, BDENF and Central Library of Ribeirão Preto-USP, during a five years period (2005, 2006, 2007, 2008, 2009). We use as keywords: "education death and dying and teaching and learning of nursing, death and dying". The searches were made from July to October 2009. Were found 12 articles in periodical with qualis A1, A2 and B1, B2. Were also found four chapters of two different books, dealing with the theme of death in academic training of graduate students in nursing. Then, three categories appeared for literature review of books and three categories for literature review of articles respectively: 1 The death and the attempt to classify it; 2 The thanatology and the University; 3 The academic training of nurses on the death-die thematic; and; 1 the nursing students and the daily contact with death; 2 the nursing faculty and the conviviality with death and the skills to teach; 3 the academics graduation supporting the critical reflective vision about death-die thematic. We therefore believe that, in spite of having investments, they are very small yet, in relation to the necessity for the training of nursing academics, and also that these investments be published more frequently for the whole community, and that the behavior change in this way, in the training of future nurse, and that new studies can enhance the knowledge in death and dying thematic, bringing effective changes to the current reality.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-03-25
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.