Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.21.2000.tde-27052004-190010
Document
Author
Full name
Alessandro Luvizon Bérgamo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2000
Supervisor
Committee
Miranda, Luiz Bruner de (President)
Castro Filho, Belmiro Mendes de
Stech, Jose Luiz
Title in Portuguese
Características da hidrografia, circulação e transporte de sal: Barra de Cananéia, Sul do Mar de Cananéia e Baía do Trapandé
Keywords in Portuguese
Circulação
Classificação
Descarga Fluvial
Hidrografia
Sistema estuarino
Transporte de sal
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivos estudar a variabilidade das propriedades hidrográficas e da circulação durante ciclos completos de maré, classificar o sistema estuarino com o diagrama estratificação-circulação de Hansen & Rattray, calcular o transporte resultante de sal e a contribuição relativa dos termos advectivos, de difusão turbulenta e a parcela dispersiva, e estudar a influência das alterações ocorridas na descarga fluvial. Medidas de temperatura, salinidade e correntes foram realizadas no verão, outono, inverno e primavera, durante marés de sizígia e quadratura. Os perfis hidrográficos foram executados em intervalos horários durante ciclos completos de maré (13 horas), em três estações fixas (Barra de Cananéia, Baía do Trapandé e sul do Mar de Cananéia). A descarga fluvial média foi estimada através de dados climatológicos históricos da região. Os resultados sugerem mudanças no comportamento hidrodinâmico do sistema após a abertura do canal Valo Grande, com intensificação das correntes e aumento na estratificação vertical da salinidade. O aporte fluvial foi mais intenso (uma ordem de grandeza) que o obtido antes do rompimento da barragem do Valo Grande. As defasagens encontradas entre oscilações e correntes de maré, nas três estações fixas, indicam que a onda de maré se propaga pelo sistema como onda mista. A estação da Barra de Cananéia apresentou os maiores valores médios de salinidade e correntes mais intensas, sendo o oposto para a Baía do Trapandé, sugerindo que as trocas entre as águas oriundas da drenagem continental e da região costeira adjacente são mais efetivas pelo canal do Mar de Cananéia. O transporte de sal foi dominado principalmente pela parcela gerada pela descarga fluvial, seguida (com uma ordem de grandeza menor) pelas parcelas geradas pelo deslocamento da onda de maré (marés de sizígia) ou pela circulação gravitacional (marés de quadratura). As demais parcelas apresentam valores máximos inferiores a duas ordens de grandeza em relação à parcela dominante. A classificação do sistema estuarino-lagunar apresentou variações nas escalas de tempo quinzenal e sazonal, sendo sistema classificado como Tipo 2b no verão e Tipo 2a no inverno, ambos em maré de sizígia. No outono e primavera, o sistema foi classificado como Tipo 2b em marés de sizígia e Tipo 2a em marés de quadratura.
Title in English
Characteristics of hydrography, circulation and salt transport:Cananéia Bar, south of Cananéia Sea and Trapandé Bay.
Keywords in English
Circulation
Classification
Estuary
Fresh water discharge
Hydrography
Salt transport
Abstract in English
The aim of this work is to examine variations of physical water properties and estuarine circulation during complete tide cycle, to classify the estuary through Hansen and Rattray stratification-circulation diagram, to calculate salt transport and relative contribution of advection process, turbulent diffusion and dispersion, and to study the influences of alterations in fresh water discharge. Temperature, salinity and currents sampling were made in summer, autumn, winter and spring during neap and spring tides. Hydrographic profile measurements were accomplished in three fixed stations (Cananéia Bar, Trapandé Bay and south of Cananéia Sea) in hourly intervals, during a complete tidal cycle (13 hours). The medium fresh water discharge was evaluated through semi-empiric equations based on data climatological reports. The obtained results may suggest hydrodynamic system changes after the opening of the Valo Grande channel with currents intensification and increase in the salinity vertical stratification. The fresh water discharge estimative showed an increase in one order of greatness, if compared to obtained data found in recent works done when Valo Grande channel was closed. The differences found in the oscillation and tide current, in the three studied stations, indicated that the tide wave spreads in the system as a mixed wave. The station of Cananéia Bar presented the largest medium values of salinity and the most intense currents, being the opposite for the Bay of Trapandé, suggesting that the changes among the waters originating from continental drainage and adjacent coastal area are more effective for the Cananéia Sea. The transport of salt was dominated mainly by river discharge, with approximately an order of smaller greatness, followed by portions generated by tide wave displacement (in spring tides) or for the portion generated by the circulation gravitacional (in neap tides). The other portions presented inferior maximum values in two orders of greatness in relation to the dominant portion. The classification of the estuary-lagoon system showed variations in the scales of biweekly and seasonal time, being three fixed stations classified as Type 2b estuary in the summer and Type 2a estuary in the winter. In autumn and spring, during spring tides, the system changes to a Type 2b estuary, and during neap tides to a Type 2a estuary.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
BergamoAL.pdf (3.48 Mbytes)
Publishing Date
2004-11-30