• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2021.tde-22032022-094630
Document
Author
Full name
Layara Luana Malvestio
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2021
Supervisor
Committee
Fernandez, Fernanda da Rocha Brando (President)
Miani, Camila Sanches
Moretto, Rafael Alberto
Title in Portuguese
A ética ambiental e a sociedade de risco em um jogo didático, como um  instrumento na promoção de uma educação para o desenvolvimento sustentável
Keywords in Portuguese
Educação formal
Interdisciplinaridade
Jogos didáticos
Metodologias ativas
Sustentabilidade
Abstract in Portuguese
A Educação para o Desenvolvimento Sustentável surge em um momento de crescente preocupação com o futuro do planeta e representa um desafio diante da educação atual. É focada na criticidade do indivíduo e em seu posicionamento diante das situações cotidianas e no desenvolvimento de habilidades para a promoção do desenvolvimento sustentável. O termo desenvolvimento sustentável, que postula um desenvolvimento que atende às necessidades do presente sem comprometer a qualidade de vida e as necessidades das gerações futuras surgiu pouco depois que visões da ética e da sociologia começaram a ser questionadas. Representantes dessa fase são a ética ambiental e a Sociedade de Risco de Ulrich Beck, ambas discutindo a relação do homem com a natureza. Diante dessa realidade questiona-se a possibilidade de utilizar a ética ambiental e a Sociedade de Risco para promover a Educação para o Desenvolvimento Sustentável e por que não por meio de jogos interdisciplinares. A partir dessa questão e com base nesses referenciais descritos originou-se o produto resultante dessa pesquisa. Nesse produto encontra-se o jogo didático "Cidade sustentável: o dilema em jogo". Espera-se que com esse produto questões relacionadas a Educação para o desenvolvimento sustentável sejam trabalhadas de maneira interdisciplinar.
Title in English
Environmental ethics and risk society in a didactic game, as an instrument in promoting education for sustainable development
Keywords in English
Active methodologies
Didactic games
Formal education
Interdisciplinarity
Sustainability
Abstract in English
Education for Sustainable Development comes at a time of growing concern for the future of the planet and represents a challenge to today's education. It focuses on the individual's criticality and positioning in the face of everyday situations and the development of skills to promote sustainable development. The term sustainable development, which posits a development that meets the needs of the present without compromising the quality of life and the needs of future generations, emerged shortly after visions of ethics and sociology began to be questioned. Representatives of this phase are the environmental ethics and the Society of Risk of Ulrich Beck, both discussing the relation of the man with the nature. Faced with this reality, we question the possibility of using environmental ethics and the Risk Society to promote Education for Sustainable Development and why not through interdisciplinary games? From this question and based on these references described, the resulting product of this research was originated. This product contains the educational game "Sustainable city: the dilemma at stake". It is expected that with this product issues related to Education for sustainable development will be worked on in an interdisciplinary way.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-03-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.