• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
Document
Author
Full name
Wilson Antonio Lopes de Moura
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2019
Supervisor
Committee
Daniel, Luiz Antonio (President)
Cavalcante, Katia Viana
Santana, Otacilio Antunes
Title in Portuguese
A construção de indicadores de desenvolvimento sustentável a partir da análise do entorno escolar
Keywords in Portuguese
Educação Básica
Ensino das Ciências Ambientais
Indicadores de Desenvolvimento Sustentável
Abstract in Portuguese
Diversos são os problemas ambientais presentes na sociedade, sendo que o ambiente escolar se torna um local de grande importância para levar as discussões referentes a eles e ajudar na busca por possíveis respostas a esses desafios. O presente trabalho tem por objetivo discutir a construção de Indicadores de Desenvolvimento Sustentável a partir da análise do entorno escolar, se utilizando de diferentes recursos didáticos e do Modelo PEIR. Além disso, teve como foco a produção de uma cartilha contendo um guia sobre como construir indicadores, podendo ser utilizada por professores e alunos em suas aulas. A metodologia a ser aplicada é a de Pesquisa Ação e apresenta inicialmente um estudo bibliográfico sobre quatro temas que são estruturantes na pesquisa, sendo eles: os recursos didáticos, as Ciências Ambientais, o Modelo PEIR e os Indicadores de Desenvolvimento Sustentável. Foram utilizadas durante o desenvolvimento da pesquisa aulas de campo, mapas e imagens de satélite para construir junto aos alunos os indicadores. Como resultados obtidos pode-se dizer que a utilização do Modelo PEIR e dos Indicadores de Desenvolvimento Sustentável para o desenvolvimento de aprendizagens relativas às questões ambientais presentes no entorno escolar são de grande importância para que o aluno consiga associar elementos presentes nas diferentes dimensões, integrando questões sociais, históricas, econômicas, culturais e ambientais. Esse uso do Modelo PEIR e dos Indicadores deve ser acompanhado de práticas pedagógicas que se utilizem de diferentes recursos didáticos para seu desenvolvimento, sendo principalmente as aulas de campo um dos recursos de maior impacto para sua compreensão por parte dos alunos, levando a uma educação ambiental crítica e reflexiva, desenvolvendo alunos engajados na análise e transformação dos espaços ambientais locais.
Title in English
The construction of Sustainable Development Indicators from the analysis of the school environment
Keywords in English
Basic Education
Environmental Science Teaching
Sustainable Development Indicators
Abstract in English
There are several environmental problems present in our society, and the school environment becomes a place of great importance to carry out discussions about them and help in the search for possible answers to these challenges. The objective of the present work is to discuss the construction of Sustainable Development Indicators from the analysis of the school environment, using different didactic resources and the PEIR Model. In addition, it focused on the production of a booklet containing a guide on how to construct indicators, which can be used by teachers and students in their classes. The methodology to be applied is Action Research and initially presents a bibliographic study on four themes that are structuring in the research, being: didactic resources, Environmental Sciences, the PEIR Model and the Indicators of Sustainable Development. Field lessons, maps and satellite images were used during the development of the research to build the indicators together with the students. As results we can say that the use of the Model PEIR and the Indicators of Sustainable Development for the development of learning related to the environmental issues present in the school environment are of great importance for the student to be able to associate elements present in the different dimensions, integrating social, historical, economic, cultural and environmental. This use of the PEIR Model and the Indicators must be accompanied by pedagogical practices that use different didactic resources for its development, being mainly the field lessons one of the resources of greater impact for its understanding on the part of the students, leading to an environmental education critical and reflexive, developing students engaged in the analysis and transformation of local environmental spaces.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-08-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2022. All rights reserved.