• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2022.tde-02012023-085550
Document
Author
Full name
Denici Laura Carvalho
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2022
Supervisor
Committee
Fernandez, Fernanda da Rocha Brando (President)
Hanai, Frederico Yuri
Santos, Silvia Aparecida Martins dos
Title in Portuguese
Trilha ecológica interpretativa: uma abordagem participativa em ações educacionais no Cerrado
Keywords in Portuguese
Estação Experimental
Percepção docente
Pesquisa-ação
Prática em Educação ambiental
Abstract in Portuguese
Os espaços naturais florísticos a céu aberto, tais como as trilhas ecológicas interpretativas, materializam espaços educativos potenciais ao processo de ensino-aprendizagem ao Ensino de Ciências. Esta pesquisa buscou intervir na construção de uma ação de formação continuada de professoras/es do município de São Simão – SP junto a trilhas ecológicas interpretativas como estratégias didáticas, utilizando a Estação Experimental de Bento Quirino, São Simão – SP como área de estudo ao processo pedagógico. Para a criação da trilha ecológica interpretativa, denominada SustenTrilha, foram feitas caracterizações de espécies vegetais do Cerrado presentes na trilha do Pequi e em sequência, a utilização do método de Índice de Atratividade dos Pontos Interpretativos (IAPI) para criação de 10 pontos. Com o fim de investigar o uso das trilhas como instrumento para a percepção ambiental dos professores foram utilizadas técnicas como a observação participante, grupos focais e relatos dos sujeitos participantes (pré e pós atividade). A pesquisa teve caráter prioritariamente qualitativo. A partir da análise dos dados coletados, feita por meio de categorização e análise desses conteúdos, notou-se que a participação dos professores na atividade do SustenTrilha influenciou diversos aspectos de suas percepções ambientais. Tal influência ficou evidente nos momentos de relatos de suas vivências, conexões com outras áreas do conhecimento, aspectos específicos, como, por exemplo, em relação à biodiversidade e sua importância socioeconômica, mesmo trazendo alguns aspectos antropocêntricos. Sobre a possibilidade de utilização da atividade SustenTrilha com seus alunos foram bem ressaltadas durante as conversas individualizadas e no período da atividade. A pesquisa e a confecção do produto didático, visou auxiliar no processo de ensino-aprendizado e facilitar na interpretação dos elementos naturais, maximizando a percepção ambiental dos envolvidos e despertar uma sensibilização ambiental crítica das inter-relações ambiente e sociedade.
Title in English
Interpretive ecological trail: a participatory approach to educational actions in the Cerrado
Keywords in English
Environmental education
Experimental Station
Protected area
Teacher perception
Abstract in English
Natural open-air floristic spaces, such as interpretive ecological trails, materialize potential educational spaces for the teaching-learning process of Science Teaching. This research proposes to intervene in the construction of a continuing education action for teachers in the municipality of São Simão - SP along with interpretive ecological trails as didactic strategies, using the Experimental Station of Bento Quirino, São Simão - SP as an area of study to the process pedagogical. For the creation of the interpretive ecological trail, called SustenTrilha, characterizations of Cerrado plant species present in the Pequi trail were made and, in sequence, the use of the method of Attractiveness Index of Interpretive Points (IAPI) to create 10 interpretative points. In order to investigate the use of trails as a tool for teachers' environmental perception, techniques such as participant observation, focus groups and reports of participating subjects (pre and post activity) were used. The research was primarily qualitative in nature. From the analysis of the collected data, carried out through the categorization and analysis of these categorical contents, it was noted that the teachers' participation in the SustenTrilha activity influenced several aspects of their environmental perceptions. Such influence was evident in the moments of reports of their experiences, connections with other areas of knowledge, specific aspects, such as, for example, in relation to biodiversity and its socioeconomic importance, even bringing some anthropocentric aspects. The possibility of using the SustenTrilha activity with their students was well highlighted during the individualized conversations and during the activity period. The research and production of the didactic product aimed to assist in the teaching-learning process and facilitate the interpretation of natural elements, maximizing the environmental perception of those involved and awakening a critical environmental awareness of the interrelationships between environment and society.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-01-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.