• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2022.tde-31052022-142532
Document
Author
Full name
Alexandre Calabro Simon
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2022
Supervisor
Committee
Cazarini, Edson Walmir (President)
Caritá, Edilson Carlos
Hashimoto, Alexandre Ichiro
Title in Portuguese
Um roteiro para aplicação de metodologia ativa, maximizando o desenvolvimento de competências
Keywords in Portuguese
Competências
Desafio real
Metodologia ativa
Modelo
Abstract in Portuguese
Observa-se que o modelo de ensino tradicional ainda é dominante nas salas de aula. Considerando que a meta da educação contemporânea não é ensinar conteúdos, mas desenvolver competências, o objetivo deste trabalho foi criar um roteiro de aprendizagem, em que o método de aula é baseado na aprendizagem por competências e aplicação de metodologias de gestão de projetos para o desenvolvimento de desafios reais. Para atingir o objetivo, o roteiro foi aplicado seguindo o passo a passo proposto para discentes que ao longo de sua formação no ensino superior tecnológico numa Instituição de Ensino Superior participaram da execução de projetos. Em seguida, para avaliar o impacto do roteiro foi usado um método de pesquisa qualitativa, com base em entrevistas com esses mesmos discentes. Durante a execução do projeto os discentes vivenciaram situações complexas e imprevisíveis; por meio da aplicação de recursos e conhecimentos, conseguiram resolver situações-problema, que são singulares e que não seriam vivenciadas em aulas tradicionais. Diante de todo o estudo, foi possível considerar que este é um roteiro apto a ser usado no ensino superior, com o objetivo de maximizar o desenvolvimento de competências dos discentes. Para isso, regras e demanda de esforço precisam estar claras para os docentes, para os discentes e para a instituição de ensino. Cumpridas tais demandas a realização de um desafio real é um método possível para preparar os discentes das novas gerações para a atuação em sociedade, inserindo-os no centro e não somente como espectadores do processo de ensino-aprendizagem.
Title in English
A roadmap for applying an active methodology, maximizing the development of skills
Keywords in English
Active methodology
Model
Real challenge
Skills
Abstract in English
It is observed that the traditional teaching model is still dominant in classrooms. Considering that the goal of contemporary education is not to teach content, but to develop competences, the objective of this work was to create a learning roadmap, in which the class method is based on competence-based learning and the application of project management methodologies for the development of real challenges. To achieve the objective, the script was applied following the proposed step by step for students who, throughout their training in technological higher education in a Higher Education Institution, participated in the execution of projects. Then, to assess the impact of the script, a qualitative research method was used, based on interviews with these same students. During the execution of the project, the students experienced complex and unpredictable situations; through the application of resources and knowledge, they managed to solve problem situations, which are unique and would not be experienced in traditional classes. In view of the entire study, it was possible to consider that this is a script able to be used in higher education, with the objective of maximizing the development of students' competences. For this, rules and demand for effort need to be clear for teachers, students and the educational institution. Once such demands are met, the realization of a real challenge is a possible method to prepare students of the new generations to act in society, placing them at the center and not only as spectators of the teaching-learning process.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-06-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.