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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2022.tde-25032022-102019
Document
Author
Full name
Jéssica Syrio Callefi
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2022
Supervisor
Committee
Santos, Fernando César Almada (President)
Cammarosano, Marilia
Lima, Fabiano Guasti
Moreira, Sandrina Berthault
Rachid, Alessandra
Title in Portuguese
Relações entre satisfação no trabalho e competências dos trabalhadores em diferentes culturas organizacionais
Keywords in Portuguese
Competências dos Trabalhadores
Cultura Organizacional
Satisfação no Trabalho
Abstract in Portuguese
Os temas de Satisfação no Trabalho, Cultura Organizacional e Competências dos Trabalhadores não são novos na pesquisa científica. Contudo, as interfaces entre estes três temas em conjunto ainda não haviam sido discutidas. Neste contexto, esta tese teve como objetivo compreender como a Satisfação no Trabalho e as Competências dos Trabalhadores se relacionam em diferentes Culturas Organizacionais. Métodos quantitativos e qualitativos foram utilizados em conjunto, buscando uma maior robustez das análises. Um questionário QCOCTST (Questionário Cultura Organizacional, Competências dos Trabalhadores e Satisfação no Trabalho) foi elaborado e validado, com índices satisfatórios para ser aplicado nesta pesquisa e replicado em outras organizações. Foram obtidas 305 respostas do questionário e foram coletadas entrevistas com 16 pessoas, as quais foram transcritas e analisadas por Análise Temática. Por fim, 7 hipóteses de pesquisa foram elaboradas, validadas e discutidas. Como principais resultados: Verificou-se a correlação das variáveis de Tipos Culturais, Dimensões Culturais e Valores do Trabalho por meio de Análise teórica, Correlação Canônica e Análise Fatorial. As variáveis de Cultura Organizacional desta pesquisa foram agrupadas em 4 fatores: Dinâmico, Colaborativo, Competitivo e Padronização. As variáveis de Satisfação no Trabalho foram agrupadas em 7 fatores: Remuneração, Relações no trabalho, Trabalho, Influência do trabalho na vida pessoal, Políticas organizacionais, Habilidades da liderança e Motivação pessoal. As principais Competências para o trabalho observadas foram: Saber agir nas tarefas do trabalho, Saber se comunicar com a equipe de trabalho e Saber trabalhar em equipe, com conhecimentos complementares. Os principais elementos para Satisfação no Trabalho são: Feedback sobre o trabalho realizado, Valores morais do trabalho e Envolver-se ao realizar o trabalho. Buscou-se por relações entre Satisfação no Trabalho e Competências dos Trabalhadores para promover a competitividade das empresas juntamente com o oferecimento de benefícios aos trabalhadores. Observou-se que Trabalho em Equipe, Feedback sobre o trabalho e Ter autonomia são fatores que podem ser incentivados pelas Culturas Organizacionais e têm capacidade de proporcionar satisfação atrelada à aquisição de competência. Argumenta-se que os resultados obtidos contribuem para a compreensão dos mais importantes fatores a serem incorporados no design do trabalho para melhorar a satisfação dos seus membros. Compreensões nesse tema promovem enormes oportunidades para qualquer empresa gerenciar melhor os recursos humanos e melhorar os locais de trabalho.
Title in English
Relationship between Job Satisfaction and Worker Skills in different Organizational Cultures
Keywords in English
Competencies
Job Satisfaction
Organizational Culture
Abstract in English
The themes of Job Satisfaction, Organizational Culture and Competencies are not new in scientific research. However, the interfaces between these three themes together had not yet been discussed. In this context, this thesis aimed to understand how Work Satisfaction and Workers' Skills are related in different Organizational Cultures. Quantitative and qualitative methods were used together, seeking greater robustness of the analyses. A QCOCTST questionnaire (Organizational Culture, Competencies and Job Satisfaction Questionnaire) was designed and validated, with satisfactory rates to be applied in this research and replicated in other organizations. A total of 305 questionnaire responses were obtained and interviews were collected with 16 people, which were transcribed and analyzed by Thematic Analysis. Finally, 7 research hypotheses were elaborated, validated and discussed. As main results: The correlation of the variables of Cultural Types, Cultural Dimensions and Work Values was verified through Theoretical Analysis, Canonical Correlation and Factor Analysis. The Organizational Culture variables of this research were grouped into 4 factors: Dynamic, Collaborative, Competitive and Standardization. The Job Satisfaction variables were grouped into 7 factors: Remuneration, Relationships at work, Work, Influence of work on personal life, Organizational policies, Leadership skills and Personal motivation. The main competences for work observed were: Knowing how to act in work tasks, Knowing how to communicate with the work team and Knowing how to work in a team, with complementary knowledge. The main elements for Job Satisfaction are: Feedback on the work performed, Moral values of the work and Getting involved in performing the work. Relationships between Job Satisfaction and Workers' Skills were sought to promote the competitiveness of companies together with the provision of benefits to workers. It was observed that Teamwork, Feedback on work and Having autonomy are factors that can be encouraged by Organizational Cultures and have the ability to provide satisfaction linked to the acquisition of competence. It is argued that the results obtained contribute to the understanding of the most important factors to be incorporated in the design of the work to improve the satisfaction of its members. Understandings of this topic provide enormous opportunities for any company to better manage human resources and improve workplaces.
 
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Publishing Date
2022-03-25
 
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